26 Mayıs 2012 Cumartesi

یک زندانی در ملاء عام در شهرستان لار اعدام شد


یک زندانیدر ملاء عام در شهرستان لار در حالی اعدام شد که به گفته وکیلش هیچ مدرکی علیه او وجود نداشت و بی گناه بود.
 بامداد روز جمعه ۵ خرداد ماه یک زندانی در ملاء عام در شهرستان لار (استان فارس) به دار آویخته شد. این زندانی به نام عبدالرضا (معروف به نواب) دامن کشان، حدود ۲۶ ساله، به اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده بود است.
وکیل این زندانی آقای حسین رییسی گفت: «زنی که مدعی اولیه تجاوز بود ۳ روز بعد از شکایت رضایت داده و از شکایت خود صرف نظر نموده و در دادگاه هم تجاوز را رد کرده بود.
به گفته منبع خبر هیچ مدرکی برای حکم تجاوز علیه این زندانی وجود نداشت این زندانی برای "عبرت مردم" به دار آویخته شد.
بامداد دیروز یک زندانی دیگر در ملاء عام در ایلام به دار آویخته شد. در ۱۰ روز گذشته دستکم ۶۰ نفر در شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
اصل ۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.
ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.
بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder