30 Eylül 2012 Pazar

این پشیمانی احمدی نژاد چندهزار میلیارد برای مردم ایران تمام شد؟

محمود احمدی نژاد در گفتگو با باربارا اسلاوین، خبرنگار آمریکایی تلویحا از بر زبان آوردن انکار هولوکاست ابراز پشیمانی کرد.
به گزارش بازتاب و انتخاب ؛ خبرنگار مشهور پایگاه ال مانیتور که بارها به تهران سفر کرده است، از احمدی نژاد می پرسد: «برخی مطالب شما در باره هولوکاست ، بحث برانگیز شد» که وی در پاسخ می گوید: می‌پذیرم که در برخی موارد نباید سخنانی بیان می‌شد.
شش سال قبل زمانی که محمود احمدی نژاد در یکی از سفرهای استانی خود کشف بزرگ محمدعلی رامین را بر زبان آورد و به انکار هولوکاست پرداخت، شاید کسی تصور نمی کرد وی در زمان ریاست جمهوریش و پس از پرداخت هزینه سنگین تحریم از جیب ملت ایران، از این اقدام خود احساس پشیمانی کند.
در آن زمان، بلافاصله در سرمقاله ای با انتقاد صریح از این اقدام احمدی نژاد، انکار هولوکاست را امری بی فایده برای ملت ایران و پرفایده برای اسرائیل دانستیم که آسیبها و لطمات سنگینی را به منافع ملی وارد خواهد کرد.

29 Eylül 2012 Cumartesi

بسمه الجبوری، زندانی فراموش شده زن عراقی در زندان اوین


بسمه الجبوری، یکی از مسئولین سابق وزارت تجارت عراق و همچنین مدیر هتل الرشید بغداد، نزدیک به پانزده ماه است که در بند زنان زندان اوین و در وضعیت نامناسب روحی و نگران کننده‌ای قرار دارد.
بنا به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، بسمه الجبوری، توسط دادگاه انقلاب به اتهام "جاسوسی" به پنج سال حبس محکوم شده و از یک سال و سه ماه پیش در بازداشت و حبس به سر می‌برد.
بر اساس گزارش مذکور، وی از تماس و گفتگو با فرزندان خود محروم بوده و تقاضاهای مکرر وی برای دیدار با سفیر عراق در تهران، از طرف مسئولین ایرانی بی‌پاسخ مانده است.
این در حالی است که بسمه الجبوری، در واکنش به این اقدامات سختگیرانه تاکنون دست به اعتصاب غذا هم زده است.

برگزاری جشن تولد آرش صادقی با شرکت همبندیان سابق


همبندیان آزاد شده آرش صادقی جشن تولد ۲۷ سالگی وی را در خارج از زندان جشن گرفتند.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته مراسم سالروز تولد آرش صادقی، فعال دانشجویی زندانی در بند ۲۰۹ اوین، توسط همبندیان آزادشده‌اش در تهران برگزار گردید.
در این مراسم که در فضایی بسیار صمیمی برگزار شد، همبندیان آزاد شده این زندانی سیاسی با ذکر خاطراتی از او و همچنین خواندن چند سروده و شعر در ذکر اوصاف و مظلومیت آرش صادقی یاد او را گرامی داشتند.
گفتنی است آرش صادقی که در نهم آبانماه ۸۹ و در جریان حمله نیروهای امنیتی به خانه پدریش، مادرش خانم فرحناز درگاهی را به دلیل شوک ناشی از حمله شبانه از دست داد، در ۲۳ آذر ۹۰ و با اتمام محکومیت یکساله‌اش از زندان آزاد شد؛ ولی کمتر از یکماه بعد با حمله نیروهای امنیتی به منزل پدربزرگش مجددا دستگیر شده و به بند ۲۰۹ انتقال پیدا نمود.
قابل ذکر است که این فعال دانشجویی زندانی که اکنون در پایان نهمین ماه بازداشت در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ به سر می‌برد، تنها دوبار موفق به ملاقات با پدربزرگش گردیده که آخرین آن در بهار گذشته بوده است.
ملاقاتی که در آن آرش صادقی با خبردار شدن از اعتصاب عذای یکی از همبندیانش در بند ۳۵۰ وارد اعتصاب غذا می‌شود و پس از آن نیز هیچگونه خبری که دال بر اتمام اعتصاب غذای او باشد به بیرون از دیوارهای بند امنیتی ۲۰۹ نرسیده است و لذا بسیاری از دوستان و همبندیان او به شدت نسبت به وضعیت سلامتی او نگران هستند.

صدور حکم قطع دست در ملاء عام برای زندانی متهم به سرقت


دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول از صدور حکم قطع دست برای یک زندانی متهم به سرقت در این شهرستان خبر داد.
 صادق ابوهلال دادستان عمومی و انقلاب دزفول خبر از صدور حکم قطع دست برای "ر.ح" که به اتهام چند فقره سرقت بازداشت شده داد.
وی مدعی شد، متهم به ارتکاب سرقت اعتراف نموده است.
دادستان دزفول افزود: پس از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده به دادگاه عمومی جزایی، به لحاظ احراز جمیع جهات و شرایط و خصوصیات ۱۶ گانه ذیل ماده ۱۹۸ قانون مجازات اسلامی از باب سرقت موجب حد از منازل شکات، متهم به قطع چهار انگشت دست راست محکوم شد.
ابوهلال تصریح کرد: این متهم همچنین در خصوص اتهام ورود به عنف و تخریب اموال به قصد سرقت، به تحمل شش ماه حبس و از باب تتمیم مجازات، به اقامت اجباری به مدت سه سال در یکی از شهرستان‌های دور از محل زندگی خود، محکوم شد.
وی یادآور شد: این حکم به زودی با حضور مردم شهرستان دزفول، در ملاء عام اجرا خواهد شد.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان مورد آزار و شکنجه یا مجازات‌ها یا رفتارهای ظالمانه یا خلاف انسانی یا رذیلی قرار داد.
اصل ۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است

خالد حردانی به سلول انفرادی منتقل شد و دست به اعتصاب غذا زد


خالد حردانی زندانی امنیتی و نماینده زندانیان سیاسی بند ۱۲ که روز پنج‌شنبه هنگام انتقال یکی از زندانیان بیمار به بهداری مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود به سلول انفرادی بند ۱ منتقل شد و دست به اعتصاب غذا زد.
 ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز پنج‌شنبه مصادف با روز ملاقات زندانیان سیاسی بند ۱۲ خالد حردانی که به عنوان وکیل بند و نماینده زندانیان سیاسی یکی از زندانیان سیاسی را به بهداری زندان رجایی شهر منتقل کرده بود از سوی دو سرباز حفاظت مورد ضرب و شتم و قرار گرفت.
مسئولین زندان بجای رسیدگی به شکایت این زندانی امنیتی به اتهام درگیری با مامور و توهین به رهبری برای وی پرونده جدیدی مفتوح نمودند و همچنین شورای انضباطی زندان برای وی به مدت ۱ هفته انفرادی در بند ۱ زندان رجایی شهر مقرر نمود که این حکم بدلیل اعتراض زندانیان سیاسی بند ۱۲ در روز پنج‌شنبه عملی نشد.
بنا به آخرین اخبار، ساعاتی پیش خالد حردانی را به انفرادیهای بند ۱ منتقل نمودند و وی اعلام کرد دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
خالد حردانی در سال ۷۹ به اتهام اخلال در امنیت پرواز به اعدام محکوم گردید که این حکم پس از اعتراض وکلا و خانوده‌اش نسبت به روند محاکمه، لغو و به حبس ابد کاهش یافت. وی سپس به اتهامات واهی و ساختگی دستگاه‌های امنیتی به هفت سال زندان جداگانه و شش سال تبعید به شهرستان خاش محکوم شد و هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان رجایی شهر کرج می‌باشد.

28 Eylül 2012 Cuma

سازنده فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام، دستگیر شد..

مردی که گفته می‌شود سازنده فیلم “بی‌گناهی مسلمان”، فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام است، به دلیل زیر پا گذاشتن شروط آزادی خود در کالیفرنیا دستگیر شده است.
نقولا بیسلی نقولا دو سال پیش به جرم جعل اسناد بانکی دستگیر شده و به دو سال حبس محکوم شده بود، اما یک سال بعد، پیش از اتمام دوره دو ساله محکومیتش، به صورت مشروط از زندان آزاد شده بود.
بر اساس گزارش‌ها، دستگیری وی ارتباطی به محتوای فیلم منتشر شده ندارد.
بر اساس قوانین آزادی بیان در آمریکا، پلیس این کشور اجازه ندارد آقای نقولا را به دلیل محتوای فیلم دستگیر کند.
طبق اسناد دادگاه آقای نقولا به مدت پنج سال از استفاده از اینترنت، بدون حضور مامور ناظر بر آزادی اش محروم شده بود.
وی همچنین اجازه نداشت در اینترنت از نام مستعار استفاده کند.
این در حالی است که آقای نقولا فیلم خود را در وب سایت یوتیوب، بدون حضور مامور قرار داده و از نام مستعار “سام بسیل” نیز استفاده کرده است.
تام مروزک، سخنگوی دفتر دادگستری کالیفرنیا روز پنجشنبه دستگیری سازنده فیلم را تایید کرد و گفت این کار در پی درخواست دفتر ناظر بر آزادی مشروط آقای نقولا انجام گرفته است. به گفته وی آنها معتقدند آقای نقولا شروط آزادی خود را زیر پا گذاشته است.
قرار است آقای نقولا که ۵۵ سال سن دارد و اهل مصر است، در دادگاه حضور پیدا کند.
آلستر لیدهد، خبرنگار بی‌بی‌سی در کالیفرنیا می‌گوید رسانه‌ها اجازه حضور در این دادگاه را نخواهند داشت.
پیشتر مقام‌های آمریکایی از شرکت گوگل خواسته بودند این ویدئو را که باعث کشته شدن دست کم ۳۰ نفر، از جمله سفیر آمریکا در لیبی شده را از وب سایت‌های خود حذف کنند.
گوگل اما با این کار موافقت نکرده و گفته بود این ویدئو قوانین این شرکت را زیر پا نمی‌گذارد.
پلیس کالیفرنیا دو هفته پیش نیز به منزل آقای نقولا رفته بود.
رییس پلیس کالیفرنیا در آن زمان گفت او به طور داوطلبانه خواسته به سوال‌های پلیس جواب دهد و دستگیر نشده است.
بعد از آن آقای نقولا در مکانی نامعلوم پنهان شده بود.
فیلمی که حدود دو هفته پیش توجه‌ها را به خود جلب کرد، برای اولین بار حدود دو ماه پیش در وب سایت یوتیوب منتشر شده بود.
نسخه اولیه آن به زبان انگلیسی بود، اما زمانی که نسخه جدیدتر با ترجمه عربی منتشر شد، خشم مسلمانان را در کشورهای مختلف برانگیخت.
تظاهرات گسترده ای در کشورهای مختلف برگزار شد.
چهار روز پیش نیز وزیر راه آهن پاکستان برای کشتن سازنده فیلم جایزه ۱۰۰ هزار دلاری تعیین کرده بود.
وزارت خارجه آمریکا این اقدام وزیر پاکستانی را “فتنه‌انگیزانه و نامناسب” توصیف کرد.
هنرپیشه‌هایی که در فیلم بازی کرده بودند، از سازنده فیلم شکایت کرده و گفته اند صدای دیگری روی صدای آنها قرار داده شده است.
آنها می‌گویند دست اندرکاران فیلم به آنها گفته اند موضوع فیلم درباره مصر قدیم است و در متن اصلی که آنها از آن استفاده کردند به پیامبر اسلام توهین نشده است.

ضرب و شتم سخنگوی وزارت خارجه ایران در نیویورک همراه با فیلم درگیری

 
عکس وال استریت ژورنال از صحنه درگیری
ساعاتی پیش فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن عده ای با حمله به رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه کشور، وی را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.
به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از رسانه های درون مرزی، در این فیلم برخی افراد که هنوز به طور دقیق هویت آنها مشخص نیست مهمانپرست را احاطه کرده و به وی فحاشی می کنند.
در این فیلم گاها افرادی با پرجم سه رنگ شیرو خورسید نشان و پرچم سوریه نیز دیده می شود.
در فیلم دیگری از نمای نزدیک تر که گویا توسط یکی از افراد منتشر شده، به سخنگوی وزارت خارجه، ضمن گفتن کلمه تروریست از وی می خواهند به هتلش برگردد.
در بخشی دیگری از فیلم دوم، فردی که در عکس فوق جزو همراهان مهمانپرست دیده می شود و احتمالا از محافظان وی بوده، از او می خواهد که خود را از پلیس جدا نکند.
پلیس نیویورک سعی در کنترل اوضاع دارد، در بخش هایی از این رخداد، معترضین مهمانپرست را مورد ضرب و شتم خود قرار می دهند.
در نهایت، پلیس نیویورک با انتقال مهمانپرست به یک خودرو وی را از محل دور می کند.
هنوز مقامات رسمی امریکا و ایران هیچ واکنش رسمی در این خصوص اتخاذ نکرده اند و نیز مشخص نیست آیا فرد و یا افرادی از مهاجمان دستگیر شده اند یا خیر؟!
وال استریت ژورنال عکس واضحی از رامین مهمانپرست را منتشر کرده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی،ایرانا؛ گزارش داده که ظهر چهارشنبه به وقت محلی بعد از سخنرانی احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل هنگامی که رامین مهمانپرست به همراه تعدادی از هیات نمایندگی ایران در مسیر حرکت به سمت محل اقامت بودند، از سوی تعدادی از عناصر گروهک تروریستی منافقین مورد اهانت و هتاکی قرار گرفتند.
وزارت خارجه کشور هنوز واکنشی نسبت به این اقدام از خود نشان نداده است.

26 Eylül 2012 Çarşamba

سخنان احمدی نژاد درمجمع عمومی سازمان ملل

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز طی سخنانی درشصت وهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل غرب واسرائیل را متهم کرد که می خواهند با پیش کشیدن سلاح اتمی ایران را بترسانند.
وی گفت توصل پی درپی رژیم “صهیونیستی” به تهدید علیه “ملت بزرگ ایران” نشانگر این واقعیت تلخ است که رقابت های تسلیحاتی و تهدید با سلاح اتمی و تسلیحات کشتارجمعی برای ارعاب ملت ها درجهت سلطه برآنان درمواضع غرب دست بالا را دارد.
وی گفت آزمایش نسل تازه ای ازتسلیحات فوق مدرن و استفاده ازسلاح تهدید نوع تازه ای ازسیاست های تهدید برای مجبورکردن ملت درجهت سلطه پذیری قدرت های جهانی است.
قبل ازآغازسخنان احمدی نژاد هیئت نمایندگی آمریکا اعلام داشته بود با تحریم سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ازحضور درتالارمجمع به هنگام قرار گرفتن احمد نژاد درپشت تریبون، خود داری خواهد کرد.
احمدی‌نژاد در شصت‌وهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل، بر خلاف سال‌های گذشته سخنان تحریک‌آمیز و جنجال‌برنگیزی بر زبان نیاورد و به مسائل مهمی نظیر بحران سوریه که در کانون توجه رهبران جهان در نشست امسال است، هیچ اشاره‌ای نکرد. کلی‌گویی درباره نظام حاکم بر جهان و ارائه پیشنهاداتی برای “مدیریت جهان” محور سخنان او در مجمع عمومی بود.
محمود احمدی‌نژاد سخنان خود را با اشاره به تاریخ ایران و پیشینه این کشور در تحقق صلح و ثبات و آرامش آغاز کرد و سپس با اشاره به مواری از نابسامانی‌های موجود در جهان، گفت: «برنامه‌ریزی توسعه مبتنی بر اقتصاد سرمایه‌داری، با حرکت در دایره بسته، موجب رقابت غیرسازنده و مخرب شده و در عمل شکست خورده است.»
کلی‌گویی درباره نظام حاکم بر جهان، محور سخنان احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل بود
رئیس‌جمهور ایران همچنین با اشاره به “مسابقه تسلیحاتی و تهدید با سلاح اتمی و کشتار جمعی توسط قدرتهای مسلط” گفت: «آزمایش تسلیحات به مراتب مخرب‌تر و تهدید علنی به داشتن آن و دادن وعده آشکار کردن آن در وقت مقتضی، به ادبیات تازه‌ای برای خالی کردن دل ملت‌ها برای پذیرش دوره جدیدی از سلطه بدل شده است».
احمدی‌نژاد گفت، تهدید ملت بزرگ ایران به حمله ‌نظامی از سوی اسرائیل از نمونه‌های بارز این واقعیت تلخ است.
او همچنین در سخنانی که به نظر می‌رسد در واکنش به گفته‌های باراک اوباما، رئیس‌‌جمهور آمریکا درباره فیلم جنجال‌برانگیز “بی‌گناهی مسلمانان” بیان شد، گفت به جای “ژست دروغین آزادی‌خواهی” باید جلوی “توهین به مقدسات بشری و انبیا‌ء الهی” گرفته شود.
آقای احمدی‌نژاد تاکید کرد که ادامه وضع موجود نمی‌تواند سعادت جامعه بشری را تامین کند: «همه از وضع موجود و نظام حاکم بین‌المللی ناراضی و البته از آینده آن مأیوس‌اند» او افزود: «عامل اصلی و مسئول حوادث تلخ تاریخ و وضع ناگوار امروز، مدیریت حاکم بر جهان و مدعیان و قدرتمندان بین‌المللی دل سپرده به شیطان هستند.»
به اعتقاد او راه برون‌رفت از این وضعیت این است که اندیشه و نظم جدیدی حاکم شود؛ نظمی که «بر مبنای اعتماد و محبت به نوع انسان و برای نزدیک کردن اندیشه‌ها، قلب‌ها و دست‌ها و رفع فاصله‌ها پایه گذاری شود و در آن حاکمان باید عاشق مردم باشند.»
محمود احمدی‌نژاد برای اصلاح ساختار سازمان ملل که به اعتقاد او بر اساس “تبعیض” است نیز راهکارهایی ارائه کرد. او با اشاره به دست‌آوردهای نشست غیرمتعهدها در تهران گفت: «جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترین نهاد بین‌المللی بعد از مجمع عمومی ملل متحد مفتخر است که یک بار دیگر بر درستی تصمیم تاریخی‌اش در نفی قطب‌های قدرت و طرد نظام های لجام گسیخته مارکسیستی و سرمایه‌داری تأکید نماید.»
او به نمایندگی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، از همه کشورهای جهان خواست که «در مسیر فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت موثر و دخالت جدی در تصمیم‌سازی‌های جهانی، نقش فعال‌تری را بر عهده گیرند.»
برگرفته از رادیو فرانسه و دویچه وله

مدیر مسئول شرق بازداشت شد

 
مهدی رحمانیان مدیر مسئول شرق بازداشت شد.
فارس به نقل از یک منبع آگاه گفته است: مدیرمسئول روزنامه شرق با صدور قرار بازداشت به زندان اوین منتقل شد.
این منبع آگاه درباره رسیدگی به پرونده روزنامه شرق در دادسرای فرهنگ و رسانه گفت: «با احضار مدیرمسئول روزنامه شرق به دادسرای فرهنگ و رسانه، این پرونده در شعبه ۹ بازپرسی رسیدگی شد.»
وی ادامه داد: در نهایت با صدور قرار بازداشت، محمد رحمانیان به زندان اوین منتقل شد.
 
از طرف دیگر هادی حیدری، طراح کاریکاتور امروز روزنامه شرق با ارسال توضیحاتی به بازتاب درباره طرح پریروز خود نوشته است:
کارتونی که روز دوشنبه ۳ مهرماه ۱۳۹۱با عنوان «چشم‌بندان» در روزنامه شرق منتشر کردم، با سوء‌برداشت عده‌ای، در حال تبدیل به یک مناقشه است.
گروهی از جریانات، با برداشت نادرست از این کارتون و با سوء استفاده از احساسات مردم شریف ایران نسبت به رزمندگان جنگ، به ایجاد فضای مسموم پرداخته‌اند. لازم می‌دانم توضیحاتی را به حضور مخاطبان عزیز بنویسم:
۱- کسانی که گذشته مرا و خانواده‌ام را می‌شناسند، از عمق ارادتم نسبت به رزمندگان شجاع جنگ، آگاهند. در هیچ شرایطی حاضر به اهانت به این بزرگواران که همه‌ی ما مدیون از جان گذشتگی‌ هایشانیم نخواهم بود.

۲- مقصود از این طرح، نشان دادن «جهل» است که عده‌ای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند. اگر طراح، بخواهد رزمندگان را به تصویر بکشد، باید لباس جنگ، سلاح جنگ و فضای جنگ را به تصویر بکشد.

از همه کسانی که شبهه‌ای دارند تقاضا می‌کنم تا به دور از جوزدگی‌ها و با لحاظ توضیحاتم، طرح را مورد بازبینی قرار دهند.
همچنین مدیر مسئول روزنامه شرق گفت: هنگامی که طراح این طرح را کشید در تمام دفتر روزنامه هیچ کس حتی به ذهنش هم نرسید که این طرح می‌تواند ارتباطی با دفاع مقدس داشته باشد.
محمد رحمانیان در گفت‌وگو با ایلنا درباره طرح کاریکاتور روز گذشته روزنامه شرق و اعتراضاتی که دیشب و امروز نسبت به این کاریکاتور انجام شده اظهار کرد: اساساً از هر طرحی برداشت‌های مختلفی انجام می‌شود و هنگامی که طراح، این طرح را کشید در تمام دفتر روزنامه هیچ کس حتی به ذهنش هم نرسید که این طرح می‌تواند ارتباطی با دفاع مقدس داشته باشد.
مدیرمسئول روزنامه شرق تاکید کرد: خود من ۱۸ ماه در جبهه بودم و پدر طراح کاریکاتور نیز جانباز جبهه‌های دفاع مقدس است و اگر می‌خواستیم با این طرح به کسی توهین کنیم در وهله اول به خودمان توهین کرده بودیم.
وی با بیان اینکه چنین برداشت‌هایی بسیار غیر منصفانه و حتی می‌توان گفت مغرضانه است خاطرنشان کرد: بی‌انصافی بزرگی است که چنین تحلیلی از این طرح شده و ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که نه طراح و نه روزنامه قصد و غرضی درباره این موضوع نداشته‌اند.
رحمانیان درباره اینکه آیا اخطار کتبی در اینباره به دفتر روزنامه رسیده است یا نه گفت: چیزی به دست ما نرسیده اما شنیده‌ایم که چنین اخطاری داده شده است.
وی افزود: برای دفاع مقدس ویژه نامه منتشر کردیم واز ۴ یا ۵ سردار جبهه‌های جنگ نیز مصاحبه گرفتیم و به این موضوع پرداختیم که اساساً چرا به این موضوع دفاع مقدس گفته می‌شود.
مدیرمسئول روزنامه شرق خاطرنشان کرد: وقتی یک روزنامه این همه مطلب در مورد دفاع مقدس منتشر می‌کند عقلانی نیست که چند روز بعد بخواهد چنین توهینی به موضوع دفاع مقدس بکند و عده‌ای با اغراض سیاسی به این برداشت‌ها دامن بزنند.
رحمانیان در پایان گفت: این کاریکاتور ربطی به جغرافیا و تاریخ ندارد و تنها عده‌ای از انسان‌ها را نشان می‌دهد که در چرخه‌ای بی‌انتها چشم‌های هم را به روی حقیقت می‌بندند و باز هم تاکید می‌کنم نه طراح و نه روزنامه هرگز فکر نمی‌کردند چنین برداشتی از این کاریکاتور انجام شود.
سحام نیوز، بازتاب

25 Eylül 2012 Salı

بانک مرکزی ایران، ازشهروندان می خواهد ارزهای خود را به این بانک بفروشند

بیست و چهار ساعت پس از آغاز کار “اتاق مبادلات ارزی” که در تهران تأسیس شده است، بهای دلار آمریکا همچنان به سیر صعودی خود ادامه داده و در ساعات ظهر امروز به ٢۶٣٠ تومان برای هر دلار رسیده است. بانک مرکزی ایران دراجرای سیاست جدید پولی دولت بهای هر دلار را روز گذشته ٢١۴۵ تومان اعلام داشته بود.
به گزارش خبرگزاری نیمه دولتی مهر در ایران، صرافی‌های میدان فردوسی گفته‌اند که بهای دلار، روز سه شنبه بیست و پنجم سپتامبر، به ٢۶٣٠ تومان صعود کرده است. همین خبرگزاری می نویسد: بهای سکۀ ( بهارآزادی) درتهران به یک میلیون و ۶ هزارتومان رسیده است.
خبرگزاری فرانسه ادامه می دهد؛ دراین حال، بانک مرکزی در یک اقدام بیسابقه از مردم ایران خواست تا دلارهای خود را به بانک مرکزی بفروشند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران- که درتهران فعالیت می کند، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی ازابلاغ دستورالعملی از سوی بانک مرکزی در روزهای آینده خبرداد که براساس آن افرادی که به عنوان سرمایه‌گزاری اقدام به خرید ارز کرده اند، بتوانند ارزهای خود را به بانک مرکزی بفروشند.
وی گفت که بانک مرکزی در روزهای آینده دستورالعملی در این مورد صادر خواهد کرد تا مردم ارزهای خود را که درمنزل نگهداری می کنند به نرخ روز به بانک مرکزی بفروشند؛ وی درمورد این نیاز بانک مرکزی به دخایر ارزی شهروندان ایران توضیحی نداد.
به گزارش منابع خبری ایرانی، مرکز مبادلات ارزی از روز دوشنبه (دیروز) به صورت سراسری و یکپارچه درسراسر کشور آغاز به کا ر کرده است.
در همین حال، در تهران اعلام شد واردات لوازم خانگی ٩٠ درصد کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی اهواز به ایسنا گفته است، که واردات این نوع کالاها، ٧٠ تا ٩٠ در صد کاهش داشته است.
این مقام اقتصادی بازارایران گفته است: تقاضا برای خرید لوازم خانگی مثل گذشته است، اما به دلیل افزایش روز بروز قیمت‌ها و نوسانات ارز مردم منتظر کاهش قیمت کالا هستند.
دریک خبردیگر، دررابطه با بحران ارزی در ایران، خبرگزاری مهر گزارش می دهد که دامنه مشکلات ارزی به سراغ دانشجویان بورسیه خارج وزارت علوم نیز کشیده شده است و آنان را از اعزام به خارج کشور برای ادامه تحصیل در رشته‌های مورد پذیرش، تا زمان نامعلومی محروم کرده است.
وزارت علوم جمهوری اسلامی ماه گذشته به دانشجویان بورسیه سال‌های ٨٩ و ٩٠ که برای دکترای تخصصی بورسیه شده بودند، اعلام کرد که به دلیل برخی مشکلات امکان اعزامشان به کشورهای مورد نظر وجود ندارد

23 Eylül 2012 Pazar

عفو بین الملل: سرکوب دانشجویان ایرانی را پایان دهید

سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که در آستانه سال تحصیلی جدید در دانشگاه های ایران، دانشجویان با محدودیت های بیشتری مواجه شده اند.
این سازمان از مقامات ایرانی خواسته است که به سرکوب دانشجویان در ایران پایان دهند.
به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از دانشجونیوز، در بخشی از این بیانیه که در سایت عفو بین الملل انتشار یافته، آمده که در هفته های اخیر شمار زیادی از دانشجویان در شهرهای مختلف ایران تحت بازجویی قرار گرفته و یا بازداشت شده اند که نشانه ای از افزایش محدودیت بر دانشجویان توسط مقامات در آستانه سال تحصیلی جدید است.
در این گزارش علاوه بر اشاره به ممنوعیت تحصیل زنان در برخی از رشته های دانشگاهی و ممنوعیت تحصیل دانشجویان برخی از اقلیت های دینی آمده است که بسیاری از دانشجویان نیز به دلیل فعالیت های صلح جویانه برای حق آزادی بیان، تجمعات و انجمن های دانشجویی محروم از تحصیل شده و یا به زندان رفته اند.
«مقامات ایرانی سرکوب دانشجویان را پایان دهند»
آن هریسون، معاون مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل در همین زمینه می گوید: مقامات ایرانی باید روند سرکوب علیه دانشجویان را، که فضای ترسی در سال تحصیلی جدید ایجاد کرده است، پایان دهند .
در این بیانیه همچنین به نقش کمیته های انضباطی در محرومیت از تحصیل و سه ستاره دار کردن دانشجویان به دلیل فعالیت های حقوق بشری و سیاسی صلح آمیز اشاره شده است.
سازمان عفو بین المل می گوید که از ماه آگوست عفو بین الملل چندین مورد از دانشجویانی که به زندان فراخوانده شده و یا توسط مقامات از ادامه تحصیل بازمانده اند، مستند سازی کرده است.
سروش ثابت که به دلیل شرکت در تظاهرات به دو سال زندان محکوم شده و لوا خانجانی، دانشجوی بهائی، که از ادامه تحصیل منع شده و هم اکنون در حال گذراندن حکم دو سال زندان به دلیل شرکت در تظاهرات است، از نمونه های ذکر شده در این گزارش هستند.
عفو بین الملل در ادامه می گوید این سازمان بیم آن دارد که شمار زیادی از دانشجویان در خطر آزارهای مشابهی قرار دارند و از مقامات ایرانی و مسئولان دانشگاه ها می خواهد تا به اعمال تبعیض آمیز اشکار خود پایان دهند.
آن هریسون در ادامه افزوده است که مقامات ایرانی باید بپذیرند که دانشجویان در همه ایران از حق بیان آزادانه نظرات، تشکیل سازمان ها یا تجمع و تظاهرات صلح آمیز برای بیان انتقادات خود به حاکمیت بر خوردارند.
عفو بین الملل در پایان همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه دانشجویان زندانی مانند بهاره هدایت، مجید توکلی و ضیا نبوی شده است.

22 Eylül 2012 Cumartesi

مجید توکلی برنده جایزه بین المللی صلح دانشجویی در سال ٢٠١٣ شد

 


جمعه، ۳۱ شهریور، ۱۳۹۱
در مراسمی که امروز ظهر در کشور نروژ برگزار شد، مجید توکلی، از رهبران جنبش دانشجویی ایران و عضو دفتر تحکیم وحدت، برنده جایزه بین المللی صلح دانشجویی اعلام شد.
کمیته انتخاب کننده این جایزه از مجید توکلی به دلیل فعالیت های صلح آمیز در راه آزادی بیان و دموکراسی تقدیر کرده است.
وزیرامور خارجه نروژ نیز در این مراسم با اشاره به مجید توکلی گفته است که جایزه صلح دانشجویی به شخصی جوان و شجاع اهدا شده است.
در بخشی از اطلاعیه ای که در همین راستا منتشر شده به نقش دانشجویان در جامعه ایران و محرومیت از تحصیل شمار زیادی از آنان اشاره شده است.
«این جایزه پیام روشنی به حکومت ایران است»
یان تور سنر، نماینده دومین حزب بزرگ سیاسی نروژ نیز در این مراسم گفته است که این جایزه پیام روشنی به رژیم ایران است که جامعه جهانی به اوضاع ایران توجه می کند.
در بخشی دیگر از اطلاعیه منتشر شده به وضعیت نقض حقوق بشر در ایران و همچنین کمپین “ما همه مجید توکلی هستیم” اشاره شده و آمده است که برنده جایزه صلح دانشجویی نماد و نماینده ای از همه دانشجویان و فعالین سیاسی چون اوست.
جایزه صلح دانشجویی که هرساله توسط کمیته دانشجویی در نروژ اعطا می شود، برای دومین بار این جایزه را به دانشجویی در زندان اهدا کرده است. مین کو نائینگ از کشور برمه نیز برنده این جایزه در سال ٢٠٠١ میلادی شده بود. وی در اوایل سال جاری از زندان ازاد شد.
مراسم اهدای این جایزه در فوریه سال آینده در فستیوال بین المللی دانشجویی در تروندهیم نروژ برگزار خواهد شد.
جایزه صلح دانشجویی چیست؟
جایزه صلح دانشجویی در طول ١٣ سال گذشته از دانشجویانی که در راه صلح، حقوق بشر و دموکراسی گام بر می دارند، حمایت کرده است. این جایزه برای نخستین بار در سال ١٩٩٩ میلادی و از سوی فستیوال بین المللی دانشجویی در تروندهیم (ISFiT) پایه گذاری شد.
تا کنون هفت نفر از دانشجویان و سازمان های دانشجویی در کشورهای برمه، تیمور شرقی، زیمباوه، کلمبیا، صحرای غربی و کرواسی این جایزه دوسالانه را دریافت کرده اند.
امسال نیز مجید توکلی به عنوان برنده این جایزه اعلام شده است.
مجید توکلی، دانشجوی رشته مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، در ١۶ آذر سال ١٣٨٨برای سومین بار بازداشت شد.
مجید توکلی، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پس از سخنرانی در جمع دانشجویان این دانشگاه در مراسم سالگرد روز دانشجو، در حالیکه قصد خروج از درب دانشگاه را داشت، همراه با ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی بازداشت شد. وی در دی ماه همان سال به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “توهین به ریاست جمهوری” در شعبه ١۵دادگاه انقلاب اسلامی به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد. او هم چنین در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.
این فعال دانشجویی پیش از این نیز دو بار بازداشت شده است. وی بار نخست در اردیبهشت سال ٨۶، در ماجرای جعل نشریات دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بیش از ١۵ ماه را در زندان گذراند. او هم چنین در بهمن ماه سال ٨٧، در مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان، در مقابل حسینیه ارشاد مجددا بازداشت شد و ١١۵روز را در سلول انفرادی گذراند.
مجید توکلی، هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج دوران محکومیت خویش را، بدون هیچ گونه استفاده از مرخصی از ابتدای بازداشت، در تبعید می گذراند و از حق دسترسی به تماس تلفنی نیز محروم است.

20 Eylül 2012 Perşembe

طی مسافت ۷۲ ساعته برای ملاقات با یک زندانی سیاسی


با اجرای حکم تبعید محمد امین آگوشی زندانی سیاسی به زندان مرکزی زاهدان خانواده وی برای ملاقات با این زندانی مجبور به طی مسافت ۷۲ ساعته از ارومیه تا زاهدان هستند.
ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی که به تازگی با تقلیل حکمش از اعدام به ۱۰ سال حبس و تبعید، به زندان زاهدان منتقل شده است از حق مرخصی ماهانه محروم است و خانواده وی نیز به دلیل دوری مسافت از حق ملاقات با وی محروم هستند.
خانواده این زندانی سیاسی به هرانا می‌گویند: به دلیل هزینه بالای سفر و دوری مسافت بین زاهدان و ارومیه به خودی خود از حق ملاقات با وی محروم هستند و تلاشهای آن‌ها برای موافقت با مرخصی ماهانه این زندانی به نتیجه‌ای نرسیده است.
یکی از اعضای خانواده آگوشی گفت: "دادستانی آذربایجان غربی با مرخصی پدرش موافقت نکرده است و هربار درخواست آن را ارائه می‌دهیم پاسخی دریافت نمی‌کنیم."
محمد امین آگوشی به همراه ایرج محمدی و احمد پولادخانی اهل پیرانشهر به اتهام جاسوسی به نفع حکومت اقلیم کردستان و محاربه از طریق همکاری با پژاک در سال ۸۶ بازداشت شدند وی پس از تحمل بیش ۷ ماه انفرادی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و پس از برگزاری دادگاه در شعبه دوم دادگاه نظامی (سازمان قضایی نیروهای مسلح) به اعدام از طریق تیرباران محکوم شد حکم صادره در شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور عینا تائید شد اما مجددا پرونده ایشان به جریان افتاده و با ارجاع به شعبه یکم دادگاه نظامی وی به همراه دو متهم دیگر به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان زاهدان محکوم شده است.
این زندانی ۵۳ ساله و معلم بازنشسته که دچار بیماری‌های عصبی و کمردرد شده هم اکنون در بند ۷ زندان زاهدان در بین زندانیان با جرایم سنگین همچون قتل و مواد مخدر نگهداری می‌شود.

احضار و محاکمه مجدد پیمان عارف، فعال دانشجویی محروم از تحصیل


بنا به گزارش‌های رسیده، طبق احضاریه‌ای که به وکیل پیمان عارف، فعال ملی و دانشجوی ارشد ستاره دار دانشگاه تهران ابلاغ شده، وی قرار است روز شنبه اول مهر ماه مجددا محاکمه شود.
 طی احضاریه شعبه ۱۱۷۲ دادگاه عمومی تهران - با ریاست قاضی حسین زاده- که به خانم گیتی پورفاضل، وکیل پیمان عارف ابلاغ شده، این فعال دانشجویی قرار است به اتهام "تشویش اذهان عمومی" از طریق مصاحبه با سایت کلمه که پس از اجرای حکم شلاقش در مهرماه سال گذشته انجام شده بود، ساعت ده صبح روز شنبه اول مهرماه محاکمه شود.
جلسه قبلی دادگاه در ۱۵مرداد ماه گذشته در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران با عدم حضور بهرام رشته احمدی، شاکی عارف تجدید جلسه شده بود.
گفتنی است، پیمان عارف ۱۷ مهرماه سال گذشته و در پایان دوره محکومیتش، قبل از آزادی از زندان اوین، نخست به دادسرای اوین منتقل و در طبقه پایین این دادسرای امنیتی مورد اجرای ۷۴ ضربه حکم شلاق واقع شد.
بر اساس گزارش‌ها، این حکم تعزیری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی و به اتهام "اهانت به رییس جمهور از طریق نگارش و انتشار نامه سرگشاده" صادر شده و در شرایطی غیرقانونی و مغایر با آیین نامه نحوه اجرای مجازاتهای اعدام، رجم و شلاق و در واقع به صورت حدی اجرا گردید.
این عضو جبهه ملی ایران همچنین به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه در مورد اجرای حکم شلاق خود، در آبان ماه گذشته بازداشت و در بیستم آذر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی محاکمه گردید که منتج به صدور رای برائت گردید ولی با مخالفت مقامات دادستانی، رای برائت با تغییر عنوان اتهامی از "تبلیغ علیه نظام" به "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" معلق و پرونده این دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه تهران مجددا مفتوح شد.

بازداشت ۵ شهروند سردشتی توسط اداره اطلاعات


طی چند روز گذشته نیروهای امنیتی در توابع سردشت اقدام به بازداشت ۵ تن از ساکنین این مناطق کردند.
 در چند روز گذشته ۵ نفر از اهالی روستای "سنجوی" در منطقهٔ آلان از توابع سردشت، توسط نیروهای امنیتی ادارهٔ اطلاعات بازداشت گردیدند.
این بازداشت شدگان، نوزاد احمدی، محمد رسولی، صالح اسماعیلی، آوات الیاسی و کاوه محمد پوریان هستند که پس از بازداشت به اداره اطلاعات شهر ارومیه و سپس به زندان ارومیه منتقل شده‌اند.
محل نگهداری این بازداشت‌شدگان از سوی اداره اطلاعات به خانواده آن‌ها اعلام شده، اما خانواده بازداشت شدگان تا کنون صحت آن را تایید نکرده‌اند.
به گفته ساکنین محلی و به طور معمول روستای سنجوی تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشته و عبور و مرور به این روستا از سوی نیروهای نظامی سپاه پاسداران کنترل می‌گردد. این کنترل حتی برای ساکنین روستا نیز اعمال می‌شود و در هنگام تردد اهالی منطقه حتما باید کارت ملی خود را نیز به همراه داشته باشند.
از آغاز سال جاری تا کنون قریب به ٢٠٠ نفر از شهروندان کرد در نقاط مختلف مناطق کردنشین ایران و با اتهامات سیاسی و فرهنگی از سوی نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شده‌اند

19 Eylül 2012 Çarşamba

انتشار مجدد کاریکاتور درباره پیامبر مسلمانان در یک نشریه طنز فرانسوی


سایت اینترنتی «شارلی ابدو»، یک هفته‌نامه طنز فرانسوی، به علت انتشار مجدد کاریکاتورهایی درباره پیامبر مسلمانان از دسترس خارج شد.
مجله طنز «شارلی ابدو» در شماره تازه خود، بار دیگر، به مناسبت جنجال هایی که درباره فیلم ضد اسلامی بی گناهی مسلمانان به وجود آمده، کاریکاتورهایی با موضوع پیامبر مسلمانان منتشر کرد.
به دنبال انتشار این کاریکاتورها، صبح امروز چهارشنبه، سایت اینترنتی «شارلی ابدو» از دسترس خارج شد.
به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از رادیو فرانسه، همچنین صفحه فیس بوک این نشریه، با انبوهی از نظرات موافق و مخالف مواجه شده است.
یکی از کاربران توئیتر نیز در این باره نوشته که «من از شارلی ابدو متنفرم اما آزادی بیان آنها را تأیید می کنم، جمهوری دموکراتیک یعنی همین.»
پیش از این در نوامبر ۲۰۱۱، پس از این که این نشریه فرانسوی یک شماره ویژه «شریعه ابدو» با سردبیری «محمد» منتشر کرد، دفتر این نشریه مورد حمله قرار گرفت.
ریشار پراسکیه، رییس شورای یهودیان فرانسه، انتشار کاریکاتورهای نشریه شارلی ابدو را در شرایط پرتنش فعلی و با تتوجه به قتل هایی که در اعتراضات اخیر مسلمانان علیه فیلم بی گناهی مسلمانان صورت گرفته، یک نوع بی مسؤولیتی توصیف کرده است.
پس از تظاهرات حدود ۲۵۰ نفر از اسلامگراهای فرانسه در روز شنبه گذشته در پاریس، اسلامگراها دوباره درخواست چندین تظاهرات در شهرهای مختلف فرانسه داده اند.
اما ژان مارک ارو، نخست وزیر فرانسه، امروز صبح، این درخواست را رد کرد و گفت درک می کند که برای عده ای برخورنده باشد، اما دولت فرانسه «یک دولت لائیک و یک دولت مردم سالار» است.

18 Eylül 2012 Salı

بازداشت حبیب موسوی بی‌ بالانی و نیما صفار سفلایی، شاعران معاصر در گرگان

 


بنا به گزارش منابع آگاه، جمعه شب گذشته ۲۴ شهریور ماموران امنیتی با حضور در یکی‌ از انجمن‌های شعر گرگان دو نفر از شاعران معاصر را بازداشت کرده‌اند.
به گزارش خبر نامه ایرانیان از کمیته گزارشگران حقوق بشر؛بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی پس از بازداشت حبیب موسوی بی‌ بالانی و نیما صفار سفلایی به محل سکونت آنها مراجعه کرده و اقدام به تفتیش و ضبط وسایل آنها از جمله کامپیوتر شخصی‌‌شان کرده‌اند.
این در حالی است که در سال گذشته تعدادی زیادی از شاعران از جمله هیلا صدیقی، محمدرضا عالی‌ پیام و مصطفی بادکوبه‌ای مورد تعقیب نهادهای امنیتی قرار گرفته و بعضا به کیفر زندان محکوم شده‌

17 Eylül 2012 Pazartesi

سایت «الف» خبر داد: برنامه تازه تیم احمدی‌نژاد علیه حیدر مصلحی

گروهی از رسانه‌های محافظه‌کار با اعلام اینکه التهاب در بازار سکه و ارز ناشی از وجود اختلاف‌ در دولت دهم است٬ از تلاش تیم احمدی‌نژاد برای معرفی کردن وزارت اطلاعات به عنوان متهم اصلی این آشفتگی خبر می‌دهند.
به گزارش دیگربان، سایت «الف» روز یکشنبه (۲۶ شهریور) گزارش کرده است: «طبق برنامه‌چینی حلقه انحرافی دولت، قرار است به هم ریختگی بازار ارز و سقوط وحشتناک ارزش پول ملی کشور، به پای دستگاه اطلاعاتی کشور نوشته شود.»
آن‌طور که این سایت نوشته است تیم احمدی‌نژاد پس از ناکامی در برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات تلاش‌ها برای «بی‌کفایت» نشان دادن وی را آغاز کرده‌ است.
سایت «الف» همچنین اختلاف در بدنه اقتصادی دولت دهم را یکی دیگر از عوامل نابسامانی بازار سکه و ارز دانسته و از تلاش شمس‌الدین حسینی٬ وزیر اقتصاد برای برکناری محمود بهمنی از بانک مرکزی خبر داده است.
به نوشته این سایت محافظه‌کار٬ حسینی قصد دارد با کنار زدن بهمنی از بانک مرکزی «دوست و همکار مورد اطمینان خود یعنی محمدرضا فرزین» را جایگزین وی کند.
«الف» در عین حال نوشته است: «مانع اصلی بر سر راه برکناری بهمنی، آگاهی کامل او از اقدامات اقتصادی دولت در چهار سال اخیر است و شاید برخی از دولتمردان از واکنش‌های متعاقب وی نگران باشند.»
سایت «نیم‌روز» دیگر سایت محافظه‌کاری است که از احمدی‌نژاد به خاطر متهم کردن دستگاه‌های اطلاعاتی در آشفته کردن بازار سکه و ارز انتقاد کرده است.
غلامرضا مصباحی مقدم٬ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم اعلام کرده که محمود احمدی‌نژاد دستور توقف عرضه ارز را صادر کرده و «بانک مرکزی هیچ نقشی در توقف عرضه ارز نداشته است.»
آقای مصباحی مقدم افزوده است: «هیچ یک از اعضای تیم اقتصادی دولت و مسئولان بانک مرکزی در مورد برنامه توقف عرضه ارز نقشی نداشته‌اند و این تصمیم شخص رئیس جمهور است.»
بازار سکه و ارز در ماه‌های اخیر به شدت آشفته و نابسامان شده است؛ به طوری که قیمت ارز‌های اصلی طی این مدت بیش از دو برابر شده اس

16 Eylül 2012 Pazar

شکنجه وحشیانه و انتقال ۲ زندانی به سلولهای انفرادی


دو زندانی بند ۴ در مقابل چشمان همبندیانشان ابتدا مورد شکنجه های وحشیانه جسمی و سپس مورد تحقیر علی خادم معاون زندان که از شکنجه گران شناخته شده زندان گوهردشت می باشر قرار گرفتند.
به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران؛ روز پنجشنبه ۲۳ شهریور ماه زندانی سیاوش و برادرش هادی بندلو که چندین سال در زندان گوهردشت کرج زندانی می باشند برای مدت طولانی مورد شکنجه های وحشیانه جسمی بتوسط باتون و مشت و لگد قرار گرفتند در حین شکنجه جسمی که در مقابل چشمان بهت زده همبندانش صورت می گرفت همچنین فحشهای رکیک خانوادکی با فریاد و عربده کشی داده می شد. سپس این دو زندانی برادر را برای تحقیر کردن اقدام به عریان کردن آنها نمودند و مورد اذیت و آزار بیشتر قرار دادند. این اعمال وحشیانه و غیر انسانی برای مدتی در بند ۴ سالن ۱۱ زندان گوهردشت کرج ادامه داشت .
شکنجه های وحشیانه جسمی و تحقیر این ۲ زندانی باعث گردید که خشم و اعتراض سایر زندانیان سالن ۱۱ بند ۴ را بر انگیزد
شکنجه گران ولی فقیه به شکنجه های جسمی و تحقیر این دو برادر اکتفا ننمودند و در حالی که بدن آنها خونین و کبود بود به سلولهای انفرادی بند ۱ زندان گوهردشت کرج منتقل کردند. بند ۱ یکی از محلهای شکنجه زندانبانان ولی فقیه می باشد .
شکنجه های وحشیانه جسمی و مورد تحقیر قرار دادن این دو زندانی توسط شخص علی خادم معاون زندان و از قاتلین و شکنجه گران شناخته شده و قدیمی زندانیان این زندان صورت می گرفت.این فرد سمتهای مختلفی در طی سالیان متمادی در زندان گوهردشت کرج داشته است و چند سال پیش علی خادم که مسئول اطلاعات زندان بود به یکی از پاسداران زن زندان گوهردشت تجاوز نمودکه منجر به باردار نمودن وی شد و علیرغم اینکه این فرد متاهل بود و رژیم ولی فقیه در آن دوران برای ایجاد فضای رعب و وحشت مردم را تحت این عنواین به سنکسار محکوم می نمود. اما این فرد شکنجه گر و قاتل را تنها ازسمتش برای مدتی موقت کنار گذاشت.علی خادم هنگامی که رئیس اطلاعات زندان بود یکی از برادران این دو زندانی بنام سیامک بندلو را به دلیل تن ندادن به زور گوییهایش به طرز فجیعی به قتل رساند و این مسئله هنوز در خاطره زندانیان قدیمی وجود دارد.
این ۲ زندانی قربانی باندهای وزارت اطلاعات که در کشف و فروش اشیا اتیقه دست داشته اند می باشند و برای مبرا کردن باندهای وزارت اطلاعات که در خرید و فروش اشیا اتیقه دست دارند این ۲ زندانی را در زندان نگه داشته اند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،شکنجه ،توهین و مورد تحقیر قرار دادن زندانیان بی دفاع را محکوم می کند و نسبت به خطری که جان این ۲ زندانی را تهدید می کند هشدار می دهد و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت آخوند علی خامنه ای ولی فقیه دژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا می باشد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۲۶ شهریور ۱۳۹۱ برابر با۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

15 Eylül 2012 Cumartesi

بیماری دردناک معصومه، دختر ۶ساله اهوازی

نگاه نگران مادر و چشمهای پر از دلهره پدر حکایت از دردی کهنه دارد. صورتهای رنگ پریده و خسته این دو نفر نشان می دهد بیخوابی و چشم انتظاری، جزئی جدایی ناپذیر از زندگی فقیرانه آنهاست؛ زندگی که با دردها و گریه ها و اشکهای دختر پنج ساله آنها رنگ غم و اندوه به خود گرفته است.
زخمهای کهنه معصومه دختری که به واقع معصوم است، سکانسهایی نه چندان دلچسب از فیلم زندگی خانواده قاسم بریسم را رقم زده است که بی شک تنها تصور آن و نه دیدنش برای خیلی از مردم سخت و غیرقابل تحمل باشد.
دیدن دختری که هر روز رشد می کند و قد می کشد اما با زجری کشنده، دختری که بازی کردن و خندیدن را مثل خیلی از دخترکان روستای دوسلق شهرستان شوش دوست دارد ولی توان آن را ندارد، شاید زجرآورترین صحنه های زندگی را برای مادری تشکیل می دهد که دوست دارد دخترش همانند سایر هم سن و سالانش بخندد، بازی کند و حرفهای شیرین و با نمک بر زبان جاری کند.
حکایت این گزارش، زندگی غم انگیز معصومه بریسم دختری پنج ساله از شهرستان شوش است که با یک بیماری ناشناخته و از همان دوران نوزادی دست و پنجه نرم می کند به گونه ای که هم اکنون بدن این دختر همیشه خونی و زخمی است.
در حالیکه برای خیلی از ما تنها یک زخم کوچک، آه از نهادمان بلند می کند، معصومه پنج سال از زندگی کودکانه خود را در حالی پشت سرگذاشته که پوست بدنش خود به خود همیشه در حال جدا شدن بوده و این وضع یک زندگی کابوس وار را برای معصومه رقم زده و خنده را از لبان وی گرفته است.
مادرش که نشان می دهد سختی روزگاری که با این دختر پنج ساله پشت سرگذاشته، ضربات عمیقی به چهره اش وارد کرده است در توصیف وضع معصومه می گوید: دخترم دوست دارد بدون لباس باشد زیرا لباس ها بعد از چند ساعت به تنش می چسبند و باعث درد شدید وی می شوند و بعد از مدتی جدا کردن آنها از بدنش مثل کندن پوست یک انسان از بدنش عذاب آور می شود.
پدرش قاسم که نگاه کردن به صورتش می تواند تلخکامی ایامی که با زخمها و گریه های دخترش بر او گذشته را تداعی کند، یک روز کار می کند و چند روز بیکار است که در سالهای اخیر حتی در تامین مخارج اولیه زندگی خود و خانواده اش نیز مانده چه برسد به اینکه بتواند هزینه های سرسام آور درمان دخترش را تامین کند.
وی می گوید: خیلی سخته ببینی دخترت و پاره تنت جلوی چشمانت از زخمی هایی که خود به خود روی بندش ظاهر می شود، زجه بزند ولی نتوانی برایش کاری بکنی. ببینی مادرش شب و روز دعا می کند ولی کاری از دستمان برنیاید. زندگی ما با قحطی لبخند و خنده مواجه شده است.
وی ادامه می دهد: تاکنون به پزشکان فراوانی مراجعه کرده ایم که گفته اند بیماری دخترم ناشناخته است. حتی یک بار معصومه را به تهران نیز برده ایم که گفته اند این بیماری لاعلاج است. راستش را بخواهید وضع زندگی ما به گونه ای نیست که بتوانیم این مخارج سرسام آور را تامین کنیم به همین دلیل اکنون امیدمان به خداست که به دخترمان یک زندگی عادی ببخشد و خنده را بر لبان مادرش بنشاند.
پدر معصومه عنوان می کند: برخی مردم می گویند که پزشکان متخصصی در تهران هستند که توانایی درمان دخترم را دارند ولی دست ما به آنها نمی رسد چون توانایی این کار را نداریم و این ناتوانی، عذاب و ناراحتی من را بیشتر می کند.
قاسم این را هم می گوید که همین حالا هم شرمنده زن و بچه ام هستم زیرا هرچه دارم برای درمان معصومه فروخته ام و دیگر جایی برای درآمدزایی نیست.
وقتی می خواهم با معصومه صحبت کنم تا بتوانم ناراحتیش را بیشتر درک کنم، فقط یک چیز را از او می شنوم. گریه، گریه و گریه و در نهایت دیدن چشمانی پر از اشک…
فرماندار شوش هم در این خصوص می گوید: از وضع آنها اطلاع داریم چند بار به آنها کمک شده ولی امکان درمان برای آنها میسر نشده است به هر حال این بیماری ظاهرا به گونه ای است که از بین ۴٫۵ میلیون نفر، یک فرد به آن مبتلا می شود به گونه ای که پوست بدن فرد بدون دخالت عاملی، از بدن جدا می شود.
عبدالرضا سعیدی نیا در خصوص زندگی خانوده معصومه می گوید: زندگی سختی دارند و در روستایی به نام دوسلق زندگی می کنند که ۷۰ کیلومتر با شوش فاصله دارد. فکر می کنم حتی رفت و آمد در این شهر نیز هزینه ای هنگفت را به خانواده قاسم بریسم تحمیل می کند.
وقتی عکاس به پدر و مادرش می گوید که قصد دارد از بدنش عکس بگیرد و باید پیراهنش را بالا بزنیم مادرش با گریه می گوید: نمیشه. لباس به بدنش چسبیده است. اما اصرار ما باعث می شود مادر برخلاف میل باطنی دست به چنین کاری بزند تا با صحنه هایی دردآور مواجه شویم. مادر می گوید هر وقت می خواهم لباسهایش را از بدنش جدا کنم، معصومه تا حد مرگ، درد می کشد و گریه می کند.
معصومه را در حال زجه زدن در حین ملاقات پدر و مادرش با استاندار خوزستان برای اولین بار دیدم. همه افرادی که در آنجا بودند تحت تاثیر بیماری دخترک قرار گرفته بودند و من با خود فکر می کنم که این درد و رنجی که معصومه بابت این زخمهای بی درمان تحمل می کند ممکن برای بچه های هر کدام از ما رخ دهد. پس به شکرانه سلامتی فرزندانمان که می توانیم با دیدن لبخندشان، تا اوج خوشبختی پرواز کنیم و با دیدن دویدنشان گل از گلمان بشکفد باید امثال معصومه بریسم را دریابیم.

برگرفته از مهر






14 Eylül 2012 Cuma

چراغ آموزش عالی رایگان در ایران رو به خاموشی است

نتایج کنکور سراسری سال ۹۱ که روز چهارشنبه اعلام شد نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰ درصد پذیرفته‌شدگان کنکور جذب دانشگاه‌های پولی شده‌اند. بیش از ۶۰ درصد آنها به دانشگاه “پیام نور” راه یافته‌اند که دانشگاهی پولی و بی‌کیفیت است.
دویچه وله ادامه می دهد؛ مطابق اصل ۳۰ قانون اساسی ایران، «دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.» اما آنچه در عمل گسترش پیدا کرده، موسسات عالی پولی است. اما “پولی” بودن تنها خصوصیت آنها نیست، هیچیک از این دانشگاه‌ها در ردیف دانشگاه‌های درجه اول کشور قرار ندارند و سطح آموزش بسیار پایین است.
روزنامه “شرق” در شماره روز پنجشنبه ۲۳ شهریور خود نوشت: چراغ آموزش عالی رایگان در ایران رو به خاموشی است. روز گذشته نتایج کنکور سراسری سال ۹۱ اعلام شد و ماراتن دبیرستانی‌های دیروز و دانشجویان امروز به جایی رسید که تنها ۲۱ ‌درصد از آنان روانه دانشگاه‌های دولتی و رایگان شدند. از طرف دیگر ۳/ ۷۸‌ درصد از قبول‌شدگان جذب کرسی‌های دانشگاهی‌ای شدند که باید در قبال آن شهریه پرداخت کنند.
بر اساس آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور، در آزمون سراسری امسال ۵۸۸ ‌هزار و ۸۶۶ نفر جذب دانشگاه‌ها شده‌اند. از این تعداد ۳۵۴‌ هزار و ۷۳۹ نفر (معادل ۲۴/ ۶۰‌ درصد) را دختران و ۲۳۴‌هزار و ۱۲۷ نفر (معادل ۷۶/ ۳۹ ‌درصد) را پسران تشکیل می‌دهند.
از مجموع کل قبول‌شدگان نهایی کنکور سراسری سال ۱۳۹۱، ۲۱درصد از دانشجویان جذب دانشگاه‌های دولتی و روزانه، ۱/ ۶ ‌درصد از داوطلبان جذب دوره‌های شبانه، ۶۱ ‌درصد جذب دانشگاه پیام‌نور، ۴/ ۰ درصد جذب دانشگاه‌های نیمه‌حضوری، ۴/۴ درصد جذب دانشگاه‌های فرهنگیان، ۵/ ۴درصد جذب دانشگاه غیرانتفاعی و ۲/ ۱‌ درصد نیز جذب دانشگاه‌های مجازی شدند.
به این ترتیب از حدود ۵۹۰ هزار دانشجوی پذیرفته شده در کنکور امسال، نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر آنها جذب دانشگاه “پیام نور” شده‌اند.
هم پولی، هم بی‌کیفیت
دانشگاه پیام نور براساس تصمیم “شورای عالی انقلاب فرهنگی” در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد و از سال ۱۳۶۷ پذیرش دانشجو را آغاز کرد. سیستم آموزش در این دانشگاه “باز” و “نیمه‌حضوری” تعریف شده است.
بنا به تعریف خود این دانشگاه “آموزش نیمه‌حضوری” نظامی آموزشی است که با بهره‌گیری از فناوری آموزشی، استفاده از کتابهای درسی خودآموز و دانشجومحوری در یادگیری، ضرورت حضور دانشجو در کلاسهای درسی را کاهش می‌دهد. هدف و معنای “آموزش باز” نیز کاهش موانع زمانی و مکانی و محدودیت‌های مربوط به برخی مقررات نظام آموزشی متعارف، توصیف شده است.
روزنامه شرق در گزارش خود نوشته است، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۷ در مصوبه‌ای دولت را موظف کرده بود ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی در رشته‌های فنی، مهندسی، پزشکی، حقوق و رشته‌های علوم انسانی را افزایش دهد.
اما سیاست وزارت علوم در سال‌های اخیر در جهت افزایش تعداد دانشجویان در دانشگاه‌های پولی می‌رود به‌طوری که امسال بیش از ۷۸ ‌درصد از دانشجویان باید برای آموزش عالی پول بپردازند و در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که حتی در ردیف دانشگاه‌های درجه اول کشور نیز قرار ند

گزارشی از وضعیت چهار فعال آذربایجانی

پرونده چهار فعال مدنی آذربایجانی، که به ظن انتشار نشریهٔ “سوسما” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند به شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز ارجاع شد.
 به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از فعالان حقوق بشری ، پرونده محمد اسکندرزاده، افسانه توقیر، وحید حبیب چشمه و وحید راستگو به شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز ارجاع شد.
این چهار نفربه ترتیب در ۳۱ اردیبهشت (محمد اسکندرزاده) یکم خرداد (افسانه توقیر) یکم تیرماه (وحید حبیب چشمه) و هفتم تیرماه (وحید راستگو) سال جاری دستگیر و در بازداشتگاه ادارهٔ اطلاعات و در بندهای متادون و کاردرمانی زندان مرکزی تبریز در بازداشت به سر می‌برند.
البته خانم افسانهٔ توقیر با قرار وثیقهٔ ۵۰۰ میلیون ریالی پس از تحمل ۲۳ روز حبس و شکنجه و توهین نیروهای امنیتی آزاد شده است.
ولی سایر فعالین همچنان در حبس بوده و به اعتراض آنان نسبت به قرار بازداشت در شعبه دوم دادگاه انقلاب رسیدگی نشده است و دادسرا نسبت به فک یا تمدید قرار بازداشت و یا تبدیل آن به قرار سبک‌تر، به رغم انقضاء دوماه نیز اقدامی نکرده است.
با پیگیری خانواده این فعالین و وکیلشان آقای جعفر افشارنیا معلوم شده است که پروندهٔ این فعالین مدنی آذربایجان به شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی رحیم حملبر ارجاع شده است.
وکیل پرونده، تقاضای تبدیل قرار بازداشت به قرارهای تامین کیفری دیگر از جمله کفالت و یا وثیقه نموده است که فعلا جوابی از دادگاه به این درخواست نیز داده نشده است.
اتهام این فعالین مدنی آذربایجان، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی است

13 Eylül 2012 Perşembe

درخواست عجیب رییس یک دانشگاه از وزارت علوم؛ “دانشجوی لر نمی‌خواهیم”!

 
روز گذشته نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی از تذکر تعدادی از نمایندگان به وزیر علوم به علت سخنان نامرسوم رییس یک دانشگاه به دانشجویان سه استان خبر داد.
به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از رسانه های درون مرزی، ابراهیم آقامحمدی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سخنان‌نامرسوم رییس دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان به مردم استان‌های همجوار اظهار داشت: «عبدالعظیم آجیلی» که در حال حاضر ریاست دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان را بر عهده دارد در نامه‌ای خطاب به ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش خواستار عدم پذیرش دانشجویان از سه استان دیگر شده است.
اعتراض این نماینده مجلس شورای اسلامی از آنجایی نشأت می‌گیرد که براساس اطلاعات مندرج در سایت دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان مسوولان آن دانشگاه به دنبال جذب دانشجویان بومی در آزمون کارشناسی ارشد هستند و به نقل از معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه رامین در سایت دانشگاه عنوان شده است: «زمان برگزاری آزمون ورودی کارشناسی ارشد ویژه متقاضیان بومی استان خوزستان در حال بررسی و متعاقبا از طریق همین سایت اعلام می‌گردد.»
این نماینده مجلس در اعتراض خود به این اقدام اظهار کرده است: آجیلی رییس این دانشگاه در این نامه مدعی ایجاد مشکلات فرهنگی از جانب دانشجویان این سه استان شده است، حالا نمایندگان می‌خواهند بدانند یک فرد چگونه می‌تواند تا این اندازه نادان باشد که یک نامه رسمی با این مضمون را به رییس سازمان سنجش بنویسد و بخواهد دانشجویان را از علم‌آموزی محروم کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: مگر فرهنگ این فرد چیست که با فرهنگ یکی‌ از اصیل‌ترین اقوام ایرانی سازگاری ندارد. دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین با حدود ۵۵ سال قدمت در سال ۱۳۸۴ از دانشگاه شهید چمران اهواز مستقل شد و با سه دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم دامی و صنایع غذایی و دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی یکی از مراکز دانشگاهی مهم و تاثیر‌گذار در حوزه مهندسی کشاورزی محسوب می‌شود.
دامنه اعتراض‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اقدام رییس دانشگاه رامین خوزستان به حدی است که نماینده خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه نمایندگان ذره‌ای توهین به هیچ‌یک از اقوام ایرانی را نمی‌پذیرند، تصریح کرد: علاوه بر اطلاع‌رسانی گسترده، چنانچه پیگیری و پاسخ قانع‌کننده‌ای در این ارتباط صورت نگیرد، قطعا وزیر علوم را استیضاح خواهیم کرد

هلال احمر: وضعیت بحرانی، زلزله زدگان زیر باران وسرما هستند..

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به طولانی شدن اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی گفت: سرما و باران دو مشکل اصلی هزاران زلزله زده است.
به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، محمود مظفر در گفتگو با مهر، گفت: سرمای هوا به حدی است که روستائیان زلزله زده پتوی خود را روی گوسفندان می کشند، زیرا همچنان دام ها بدون طویله رها شده اند.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با تاکید بر استقرار کانکس در روستاها تصریح کرد: من نمی دانم چرا بنیاد مسکن که وظیفه تامین کانکس را دارد، آن را تامین نمی کند. جهاد کشاورزی هم دغدغه دام ها را ندارد به نحوی که برخی از روستائیان دام های خود را زیر قیمت حراج کرده اند.

مظفر از مردم خواست تا به هر نحوی شده کانکس به مناطق زلزله زده ارسال کنند.
پیش از این نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با بیان اینکه فصل سرما دراین مناطق آغاز شده است ، گفت: همچنان مردم زلزله زده در چادر‌ها ساکن هستند و این در حالی است که، بنیاد مسکن هنوزنتوانسته برای رفاه و آسایش مردم این مناطق اقدام چشم‌گیری انجام دهد.
عباس فلاحی بابا جان با بیان این‌که بی خانمانی مردم بی ادعای زلزله زده اهر و هریس هیچ توجیه منطقی ندارد گفت: به فصل سرما نزدیک‌تر می‌شویم ولی متاسفانه بنیاد مسکن تاکنون اقدامات مناسبی در راستای توسعه عمرانی این مناطق اتخاذ نکرده است.

در اعتراض به فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام، تظاهرکنندگان یمنی سفارت آمریکا را اشغال کردند

تظاهرکنندگان یمنی در صنعا پایتخت این کشور بعد از ظهر امروز پنجشنبه در اعتراض به فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام به سفارت آمریکا یورش برده و وارد ساختمان آن شدند.
به گزارش خبرنامه از العربیه نیروهای امنیتی یمن برای متفرق کردن تظاهرکنندگان خشمگین این کشور از گاز اشک آور و دستگاه آب پاش استفاده کردند.
براساس همین گزارش ارتش و پلیس یمن بعد از اینکه نتوانست جلوی تظاهر کنندگان از ورود به ساختمان را بگیرد اقدام به تیراندازی نمود که در نتیجه یک نفر کشته و حدود ۶ نفر نیز زخمی شدند.
به گفته گزارشگر العربیه در صنعا مقامات امنیتی یمن برای پیش گیری از هرگونه تلفات جانی در سفارت آمریکا قبل از وقوع تظاهرات همه کارکنان سفارتخانه را تخلیه کرده و آنها را در جایی امن منتقل کردند.
براساس همین گزارش تظاهر کنندگان یمنی تعدادی خودرو در اگراف و داخل سفارت را به آتش کشیدند.
این درحالی است که تظاهرات اعتراض آمیز علیه فیلم ” مسلمان بی گناه” در مصر هنوز ادامه دارد.
درگیری‌ها میان پلیس و نیروهای امنیتی مصر از یک سو تظاهر کنندگان خشمگین از سوی دیگر امروز نیز ادامه داشت.

12 Eylül 2012 Çarşamba

احضار و تهدید شانزده تن از فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز


 
دست کم شانزده تن از فعالین سابق دانشجویی در شهر شیراز از سوی نهادهای امنیتی و دادگاه انقلاب احضار و مورد تهدید قرار گرفته اند.
 ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در آستانه بازگشائی دانشگاه­ها در سال تحصیلی جدید، فشارهای دولتی بر فعالین دانشجوئی دانشگاهها افزایش یافته است. شنیده ها حاکی از آن است که در طول چند ماه گذشته بسیاری از فعالین دانشجوئی سابق دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب و نهادهای امنیتی احضار شده اند و در مواردی خانواده آنان با آزار و اذیت نیروهای امنیتی مواجه گشته و تهدید شده­ اند.
هم چنین در اقدامی جدید، دادگاه انقلاب شیراز به صورت فله ای به احضار فعالین دانشجوئی سابق دانشگاه شیراز مبادرت ورزیده است. بسیاری از این دانشجویان به خاطر پرونده هایی مفتوح مجددا به دادگاه احضار شده اند.
اسامی تعدادی از دانشجویان احضار شده بدین قرار است: کاظم رضائی، محسن زرین کمر، جلیل رضائی، عباس رحمتی، لقمان قدیری، سعید خلعتبری، آرش روستائی، هادی الم­لی، دلیر بارخدا، آلما رنجبر، عنایت تقوی، ناهید افراسیابی، نوید غفاری، سعید خسروآبادی، علی صالح پور و امین درستی.
برخی از این دانشجویان از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر محروم شدند و یا پرونده آنان دوباره به خاطر فعالیتهای سالهای گذشته و همچنین اعتراضات بعد از انتخابات در دانشگاه شیراز  به جریان افتاده است.

سرکوب اعتراضات مردمی در روستاهای آذربایجان شرقی


نیروهای یگان ویژه با حمله به اعترضات مردم بی‌دفاع در روستای "موتالیق" و "قالا کندی" و "آبش احمد" موجب مجروح شدن عده‌ای از شهروندان شدند و در چند روز اخیر نیز حضور محسوسی در این مناطق دارند.
 بر اساس شنیده‌ها فردی سپاهی با نام {محفوظ در هرانا} نماینده پیشین مجلس با همکاری مافیای اقتصادی سپاه از مدت‌ها قبل اراضی روستائیان را غصب کرده و ساختمان جدیدی برای آبگرم "موتالیق" در‌‌‌ همان اراضی احداث نموده است.
در پی مراجعه استاندار آذربایجان شرقی به این روستا برای افتتاح ساختمان جدید اهالی روستا به اصرار موفق به ملاقات با استاندار شدند و ازعواقب افتتاح این ساختمان و تاثیر بد اقتصادی آن با وی گفتگو کردند.
استاندار اظهار می‌کند که در احداث ساختمان فوق هیچ نقشی نداشته و دستوری برای توقف آن نیز نمی‌تواند صادر کند. در حین این ملاقات و درگیری لفظی، مردم با حمله نیروهای یگان ویژه مواجه می‌شوند.
نیروهای یگان ویژه با باتوم به مردم حمله کرده و با شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی باعث ایجاد رعب و وحشت در میان کودکان و زنان روستا‌ها بخش "آبش احمد" می‌شوند. در این حمله شماری زخمی شده و کودکان بسیاری نیز هنوز از عواقب گاز اشک آور رنج می‌برند.
گزارش فوق حاکیست که افراد مجروح این حادثه از ترس دستگیری و برای مداوای خود به مراکز بهداشتی شهرهای مجاور پناه برده‌اند.
با گذشت چند روز هنوز بخش آبش احمد در محاصره نیروهای یگان ویژه قرار داشته و جو امنیتی شدیدی بر این مناطق حاکم شده است.

شهناز سگوند همسر کارگر زندانی محاکمه شد


خبرگزاری هرانا - شهناز سگوند همسر کارگر زندانی در شعبه دوم دادیاری دادگاه شوش محاکمه شد.
بنا به گزارش تارنمای کمیتهٔ هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، روز دوشنبه ۹۱/۶/۲۰ شهناز سگوند همسر علی نجاتی کارگر زندانی، پس از احضار به شعبهٔ دوم دادیاری دادگاه شوش، به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط و مصاحبه با رادیوهای بیگانه و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، محاکمه گردید.
این در حالی است که ایشان تنها به تشریح وضعیت بد جسمی همسرش علی نجاتی پرداخته بود. شایان ذکر است شهناز سگوند موقتا تا صدور حکم دادگاه، با قید کفالت آزاد گردید.

درخواست بازگشائی سفارت ایران در لندن

 
به گزارش منابع خبری آمریکا، دولت تهران از انگلستان در خواست کرده است تا اجازه دهد سفارتخانه این کشور در لندن برای انجام امورکنسولی بازگشائی شود.
بنا بر گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از رادیو فرانسه، حسن قشقاوی معاون وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی دراین باره به روزنامه فاینانشال تایمز گفته است بازگشائی سفارت ربطی به سیاست ندارد وتنها برای ارائه خدمات به ۳۵۰ هزارایرانی است که مقیم بریتانیا هستند.
سال گذشته به دنبال حمله، آنچه که اعضای بسیج دانشجوئی درایران نامیده می شود، به سفارت انگلیس درتهران و تخریب بخش هائی ازساختمان سفارت، انگستان سفارت خود درتهران را تعطیل کرد و به کارکنان سفارت جمهوری اسلامی درلندن دستورداد تا خاک انگستان ترک نمایند.
یک مقام دولت لندن درگفت وگوئی با گزارشگر”صدای آمریکا” ایران را “تهدیدی برای صلح جهانی دانست، که به گفته وی، به گروهای تروریستی مانند حزب الله لبنان و نیز رژیم بشاراسد درسوریه کمک می کند

ان.بی.سی از اوضاع نابسامان اقتصادی ایران گزارش می دهد

 


خبرنگار شبکه تلویزیونی “ان.بی.سی” از تهران گزارش می دهد که در روزهای اخیر بهای بسیاری از کالاهای اساسی مصرفی در ایران، دو، سه و یا حتی چهار برابر شده است.
شهروندان ایرانی به خبرنگار شبکه “ان.بی.سی” گفتند، دولت جمهوری اسلامی چه بخواهد و چه نخواهد، باید این را بپذیرد که قیمت ها سر به آسمان گذاشته اند. “ان.بی.سی” افزود، این روزها جامعه بازرگانان و تجار ایران در بحرانی عمیق فرو رفته اند و می گویند که اوضاع اقتصادی هر روز بدتر می شود. اینها در حالی است که بیکاری به عنوان یکی از مهم ترین مسائل اقتصادی کشور، گریبان میلیون ها ایرانی را گرفته است. خبرنگار شبکه “ان.بی.سی”افزود، بیکاری سبب گرایش موج بزرگی از جوانان ایران به مصرف مواد مخدر و یا جرائم جنایی گردیده و این در حالی است که وابستگان جمهوری اسلامی می گویند برای مقابله با مسائل اقتصادی کشور، باید کمربندها را سفت تر کرد.
شبکه تلویزیونی “ان.بی.سی” ادامه داد، به نظر می رسد که تحریم های به تازگی اعلام شده آمریکا علیه سیستم بانکی ایران، بیشترین ضربه را بر اقتصاد رژیم ایران وارد کرده است.

10 Eylül 2012 Pazartesi

سایت «بازتاب امروز» خبر داد: کلمات طلا، ارز و سکه در سیستم پیامک فیلتر شد

 
سایت «بازتاب امروز» در پی افزایش سرسام‌آور نرخ ارز در بازار ایران از فیلتر شدن کلمات «طلا»، «ارز»، «سکه» و «دلار» در سیستم پیامک‌های تلفن همراه خبر داد.
به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از دگربان، روز دوشنبه (۲۰ شهریور) آن‌طور که برخی خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند نرخ دلار از مرز دو هزار و ۶۰۰ تومان فرا‌تر رفته و پوند به چهار هزار و ۱۰۰ تومان و یورو به سه هزار و ۳۲۰ تومان رسیده است.
سایت «بازتاب امروز» گزارش کرده که تنها سرویس پیامک تلفن همراه «ایرانسل» تاکنون «از این فیلترینگ در امان مانده و پیامک‌هایی با این کلید واژه‌ها با شماره‌های ایرانسل رد و بدل می‌شود.»
مقام‌های جمهوری اسلامی به خصوص مسئولان بانک مرکزی تاکنون درباره این افزایش قیمت بی‌سابقه نرخ ارز اظهارنظری نکرده‌اند.
غلامرضا اسداللهی٬ عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه هم گفته که «بانک مرکزی در مدیریت کردن بازار ملتهب ارز مقصر و ناتوان است.»
وی افزوده است: «در شرایط التهاب بازار هر چه ارز به بازار تزریق شود باز هم جوابگو نیست.»
نرخ دولتی دولتی هر دلار آمریکا در حال حاضر ۱۲۲۶ تومان، هر پوند۱۹۶۰ و هر یورو ۱۵۶۷ تومان است و ‌آن‌طور که غلامرضا مصباحی مقدم گفته دولت از سه هفته پیش عرضه دلار به بازار را متوقف کرده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این اقدام دولت را «اشتباهی بزرگ» دانسته است

تشدید فشار بر پروندۀ هسته‌ای جمهوری اسلامی؛ همراه فایل صوتی مصاحبه با رضا تقی زاده

 
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنان افتتاحیۀ شورای حکام این سازمان با ابراز نارضایتی از عدم پیشرفت مذاکرات هسته ای با مقامات جمهوری اسلامی، خواهان بازرسی فوری بازرسان آژانس از تأسیسات نظامی پارچین شد.
       گفتگوی  آرش ادیب زاده با رضا تقی زاده گوش کنید (۰۸:۲۶)

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از رادیو فرانسه؛ در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح دوشنبه در وین آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ادامه خواهد یافت، پرداختن به پروندۀ هسته ای ایران در نخستین سخنان یوکیا آمانو حاکی از آن است که آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد فشار بر دولت جمهوری اسلامی را افزایش دهد.
وی در ادامۀ سخنانش تأکید کرد دولت ایران باید بدون اتلاف وقت زمینۀ بازرسی هر چه سریعتر از تأسیسات نظامی پارچین را برای بازرسان آژانس فراهم سازد. آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است که سپاه پاسداران ایران در این تأسیسات آزمایش های مرتبط با انفجار اتمی را انجام داده اند و هم اکنون سرگرم پاکسازی این تأسیسات از آثار فعالیت های هسته ای هستند.
این در حالیست که روز یکشنبه، یعنی دو روز پس از اینکه کانادا روابط دیپلماتیک خود را ایران قطع کرد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در یک مصاحبۀ تلویزیونی با یک شبکۀ تلویزیونی کانادایی اعلام کرد که اسرائیل و آمریکا در حال مذاکره هستند تا خط قرمزی را برای مقامات جمهوری اسلامی ایران تعیین کنند.
نخست وزیر اسرائیل بار دیگر اظهار داشت که تحریم های بین المللی مانع از ادامۀ فعالیت های اتمی ایران برای دستیابی به سلاح اتمی نشده اند و باید خط قرمزی برای رژیم جمهوری اسلامی گذاشته شود و آنها بدانند که گام نهادن فراتر از این مرز در ارتباط با پیشرفت برنامۀ اتمی آنها برابر خواهد بود با اقدام نظامی علیه تأسیسات نظامی و هسته ای ایران.
از سوی دیگر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجۀ آمریکا در مصاحبه با شبکۀ رسانه ای اقتصادی بلومبرگ متذکر شده است که دولت ایالات متحد آمریکا قصد ندارد ضرب الاجلی برای دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین کند و تأکید کرد که مذاکره و گفتگو بهترین رویکرد برای جلوگیری از دستیابی رژیم جمهوری اسلامی به سلاح اتمی است.
هیلاری کلینتون در ادمۀ سخنانش در ارتباط با اظهارات روزهای اخیر بنیامین نتانیاهو خاطر نشان ساخت که وی درک می کند که دولت اسرائیل حساسیت ویژه ای نسبت به برنامۀ اتمی ایران دارد، چرا که برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی تهدیدی است جدی علیه موجودیت اسرائیل اما وی معتقد است که هنوز زمان کافی برای انجام گفتگو و حل بحران اتمی ایران از طریق مذاکره وجود دارد.

9 Eylül 2012 Pazar

محکومیت یکی دیگر از دراویش گنابادی در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس

 


نصرت طبسی یکی از دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی در دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس تعزیری و ۴ سال و شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.
به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از مجذوبان نور؛ نصرت طبسی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی به شش ماه حبس تعزیری و ۴ سال و شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد. این محکومیت به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی (ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی) برای این درویش گنابادی صادر شده است.
نصرت طبسی به همراه بیش از ۱۵ تن دیگر از دراویش گنابادی و وکلا و پرسنل سایت مجذوبان نور در شهریور سال گذشته در شهر تهران بازداشت و نزدیک به ۱ ماه را در سلول انفرادی بند امنیتی زندان اوین نگهداری و مورد بازجویی قرار گرفت.
آقای علیرضا روشن نیز در تیر ماه گذشته با اتهامی مشابه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، با قضاوت قاضی پیرعباسی به ۵ سال حبس (یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی) محکوم شد.
لازم به ذکر است از میان افراد بازداشت شده در شهریور سال گذشته مدیران و پرسنل سایت مجذوبان نور، آقایان (حمید مرادی، فرشید یدالهی، امیر اسلامی، افشین کرمپور، رضا انتصاری، مصطفی دانشجو و امید بهروزی) همچنان در بند ۳۵۰ اوین در حالی محبوس هستند و هیچ دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات آن‌ها برگزار نشده است.

مسعود باستانی پس از ۱۱۶۶ روز زندان برای نخستین بار به مرخصی آمد



مسعود باستانی زندانی سیاسی،محبوس در زندان رجایی شهر پس از ۱۱۶۶ روز زندان به مرخصی آمد.
به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از ندای سبز آزادی این روزنامه نگار زندانی صبح امروز به مرخصی آمده است.مرخصی باستانی در حالی است که مهسا امرآبادی همسر وی در زندان اوین به سر می برد.
روز گذشته خانواده این زندانی سیاسی پس از تودیع وثیقه منتظر مرخصی وی بودند و تا ۳۰ دقیقه‌ بامداد امروز در برابر زندان رجایی‌شهر انتظار کشیدند اما وی به مرخصی نیامد.
امروز در حالی که خانواده مهسا امر آبادی به ملاقات وی رفته بودند و زمان ملاقات مهسا و خانواده‌اش تمام شد، مسعود از زندان رجایی‌شهر به مرخصی آمد در حالیکه هیچ کس هم منتظرش نبود چرا که ساعت مرخصی در زندان رجایی‌شهر از شش بعدازظهر تا یک بامداد است و خانواده باستانی انتظار مرخصی او در صبح را نداشتند.
مسعود باستانی که در طول مدت زندان خود از مرخصی محروم بوده در ۱۴ تیرماه ۱۳۸۸ در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم دستگیر شد.مسعود باستانی سابقهٔ خبرنگاری در روزنامه‌های شرق، جمهوریت و کارگزاران را داشته‌است. وی چندین بار به دلیل فعالیت‌های شغلی‌اش بازداشت و زندانی شده‌است.
مسعود باستانی، پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد و در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برد.
در سال ۱۳۸۳ نیز در دادگاه تجدیدنظر اراک به ۶ ماه حبس، ۵ سال محرومیت از کار مطبوعاتی و ۱۰۰ ضربه شلاق مجکوم شد.او همچنین در جریان اعتصاب غذای اکبر گنجی و بستری شدن او در بیمارستان میلاد به پوشش خبری وضعیت گنجی پرداخت که به این دلیل چندین روز بازداشت و به شلاق و ۳۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم ش