22 Haziran 2012 Cuma

احضار محمد احدی فعال مدنی به دادگاه / تصویر


محمد احدی از فعالین مدنی برای تاریخ ۶ شهریور ماه سال جاری به دادگاه انقلاب شهرستان خوی احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد احدی فعال مدنی که ۷ خرداد ماه سال جاری با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون ریالی از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود، برای تاریخ ۶ شهریور ماه سال جاری به دادگاه انقلاب شهرستان خوی احضار شد.
محمد احدی پیش‌تر در تاریخ چهارم مهرماه ۱۳۹۰ پس از شرکت در یک مراسم ختم بازداشت و تحویل دادگاه انقلاب این شهر می‌گردد.
قاضی این پرونده با گرو گرفتن وسایل شخصی بسیاری از دستگیر شدگان از آن‌ها می‌خواهد طی روزهای آتی خود را به دادگاه معرفی نمایند.
نهایتا بعد ازسپری شدن سه ماه ازتاریخ فوق و ارجاع پرونده مذکور به شهرستان محل سکونت متهم، ۱۳ آذر ۹۰ احضاریه‌ای از کلانتری ۱۳ میانه جهت بررسی و تکمیل تحقیقات پیرامون شکایت اماکن عمومی به دایره قضایی کلان‌تر ی۱۳ میانه دریافت می‌کند.

برسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
•    اصل ۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی: مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ،‌نژاد، زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد بود.
•    ماده ۲۶ و ۲۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: کلیه اشخاص در مقابل قانون متساوی هستند و بدون هیچگونه تبعیض استحقاق حمایت بالسویه قانون را دارند. از این لحاظ قانون باید هر گونه تبعیض را منع و برای کلیه اشخاص حمایت مؤثر و متساوی علیه هر نوع تبعیض خصوصاً از حیث‌نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقاید سیاسی و عقاید دیگر، اصل و منشاء ملی یا اجتماعی مکنت، نسب یا هر وضعیت دیگر تضمین بکند و در کشورهائیکه اقلیتهای مزبور را نمی‌توان از این حق محروم نمود که مجتمعاً با سایر افراد گروه خودشان از فرهنگ خاص خود متمتع شوند و بدین خود متدین بوده و بر طبق آن عمل کنند یا بزبان خود تکلم نمایند.
•    بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
•    بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
•    بخش الف ماده ۱۵ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی: شرکت‌ در زندگی‌ فرهنگی‌ برای عموم، بایستی به رسمیت شناخته شود.
•    ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder