31 Ağustos 2012 Cuma

کانون مهر کرمانشاه خطاب به مسئولان قضایی : امدادگران سرند را آزاد کنید


کانون مهر کرمانشاه در نامه ی سرگشاده ی به مرجع قضایی و امنیتی استان آذربایجان شرقی، از آن مرجع خواست تا هر چه سریعتر اقدام به آزاد نمودن بازداشت شدگان نماید.
به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از سحام، این کانون در بخشی از نامه خود خطاب به این مرجع قضایی، دلیل اقدام نیروی انتظامی در دستگیری امدادگران و پلمپ کمپ سرند را “سوء تفاهم احتمالی” نامیده است و از امدادگران به عنوان “فرزندان راستین و نیک سرشت ایران زمین” یاد نموده و خواستار آزادی هر چه سریعتر آنان شده است.
بازداشت شدگان در کمپ سرند، با مجوز این کانون مشغول به فعالیت در مناطق زلزله زده بوده اند.
متن این نامه بدین شرح است:
با درود وعرض تسلیت
پس از زلزله ی اخیر در استان آذربایجان شرقی و آسیب دیدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز آذری مان «کانون مهر کرمانشاه» نیز همگام و همراه با اقشار مردم و گروه ها و نهادهای دولتی و مردمی و هنرمندان و ورزشکاران، اقدام به ارسال کمک و نیروی انسانی معتمد ومتعهد به مناطق زلزله زده نمود تا در کنار سایر امدادگران داوطلب به فعالیت بپردازند. فرایند امداد و یاری رسانی به مردم زلزله زده در کمپ روستای سرند به شکلی بسیارموثر و شبانه روزی توسط عزیزان داوطلب دنبال می شد، به نحوی که میان مردم شریف منطقه با امدادگران رابطه ای بسیار گرم و صمیمانه شکل گرفته بود و مردم حضور آنها را همچون مرهمی بر زخم های ایجاد شده از تیغ قهر طبیعت بر تن رنجور و داغدیده شان می دانستند.
متاسفانه نیروی انتظامی به دلیل سوءتفاهمات احتمالی پیش آمده شبانه اقدام به دستگیری امدادگران و پلمپ کمپ سرند نمود؛ لذا باتوجه به وقایع پیش آمده و نیاز مردم مناطق آسیب دیده به کمک های ارسالی و نیز با عنایت به اینکه امدادگران داوطلب صرفاً جهت امر کمک رسانی و با نیتی خیرخواهانه و انسانی اقدام به حضور در مناطق زلزله زده کرده اند؛ «کانون مهر کرمانشاه» از مقامات محترم قضایی و امنیتی استان آذربایجان شرقی تقاضا می نماید که هرچه سریع تر نسبت به آزاد نمودن بازداشت شدگان – که از فرزندان راستین و نیک سرشت ایران زمین هستند – اقدام فرمایند. انتظار می رود که متولیان امر با اتخاذ تصمیماتی بخردانه و به موقع با آزادی امدادرسانان کمپ سرند شرایطی را فراهم آورند که موجبات دلگرمی و تشویق نیروهای مردمی و داوطلب برای کمک، در صورت بروز وقایعی ناگوار از این دست باشد.

یک سایت خبری و سه خبر متفاوت از سخنان مرسی پیرامون سوریه


به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از رسانه های درون مرزی، سایت خبری «افکار نیوز» در ساعت ۱۲:۳۷ پنجشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۱ خبری با عنوان «مرسی در تهران تاکید کرد: نظام مردمی سوریه باید حاکم باقی بماند» منتشر کرد. در این خبر آمده است«رئیس جمهور مصر در شانزدهمین اجلاس غیر متعهد ها در تهران با اشاره به توطئه ها در سوریه تاکید کرد: ما باید امیدوار باشیم در سوریه نظام مردمی حاکم باقی بماند و تمام تلاش خود را برای تحقق اصلاحات در سوریه به عمل آوریم.»
 
دقایقی بعد در ساعت ساعت ۱۲:۵۴ افکارنیوز در یک گزارش اختصاصی با عنوان «بهت رسانه های خبری از صحبت های مرسی» نوشت: «مرسی همچنین اشاره ای به مساله سوریه داشت و گفت: «خونریزی در سوریه برعهده همه ماست و همه باید برای توقف این خونریزی ها ورود کنیم؛ سوریه آزاد است و کسی نمی تواند در امور این کشور دخالت کند.» این سخنان مرسی نشان دهنده عدم همراهی مرسی با سیاست های استعمار جویانه لابی صهیونیستی است.»
 
 
یک دقیقه بعد، این سایت خبری با عنوان «سخنان تند مرسی علیه سوریه در تهران» منتشر کرد که در آن آمده است: «مرسی با تاکید بر پشتیبانی کامل و بی کم و کاست از خواست مردم سوریه در دستیابی به آزادی گفت: «اکنون شاهد انقلاب مردم سوریه بر ضد نظام ظالم خود بوده و مصر در آمادگی کامل به منظور همکاری با طرف های مختلف برای جلوگیری از خونریزی است. ریخته شدن این خون در این کشور بر گردن تمامی ماست.» نکته جالب در سخنان مرسی این بود که وی در طول سخنرانی خود بیش از ۶ بار از سوریه نام برد اما تنها دو بار از اسراییل نام برد.»
Share

بان کی مون خواستار آزادی رهبران معترضان و زندانیان سیاسی ایران شد


بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار آزادی رهبران معترضان ایران و دیگر زندانیان سیاسی این کشور شد.
به گزارش سایت سازمان ملل متحد، بان کی مون که پنجشنبه در دانشکده ارتباطات وزارت امور خارجه ایران سخن می گفت، از مقام های این کشور خواست تا رهبران معترضان ایران، مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنند.
بنا بر گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از العربیه و کلمه، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خطاب به مقام های جمهوری اسلامی ایران گفت که بسیار مهم است در انتخابات ریاست جمهوری آینده، صدای مردم را بشنوند.
اشاره بان کی مون به انتخابات ریاست جمهوری پیشین ایران است که اعلام نتایج آن منجر به اعتراض های گسترده خیابانی شد. سرکوب این اعتراض ها هم به کشته شدن ده ها نفر در خیابان ها و بازداشت گاه ها و زندانی شدن صدها نفر دیگر انجامید.
هم اکنون میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری پیشین ایران در حبس خانگی به سر می برند. همچنین ده ها تن از فعالان سیاسی، اجتماعی و مطبوعاتی، زندانی هستند.
بان کی مون در ادامه سخنان خود تاکید کرد که در صورت آزادی زندانیان سیاسی است که شرایط آزادی بیان در ایران فراهم خواهد شد.
او همچنین خاطرنشان کرد: “محدود ساختن آزادی بیان و سرکوب فعالیت اجتماعی تنها توسعه کشور را به تاخیر انداخته و تخم بی‌ثباتی خواهد کاشت.”
دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد است که ایران باید بر همکاری خود با مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل،‌ به‌ویژه گزارشگر ویژه این سازمان، بیفزاید.
احمد شهید گزارش گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران است که مقام های این کشور تا کنون به او اجازه حضور در ایران نداده اند.
از سوی دیگر سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی گزارش داده است که دبیرکل سازمان ملل متخد رسما از مقام های ایران خواست تا امکان ملاقات او با میرحسین موسوی و محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران فراهم شود.

30 Ağustos 2012 Perşembe

تلاش تبلیغاتی ایران برای افزودن بُعد اقتصادی به جنبش عدم تعهد


در یک نگاه ابتدایی جنبش عدم تعهد ظاهرا میباید به ایفای نقش فعالی در سیاست گذاری انرژی و تعیین قیمتهای نفت قادر باشد. اما نظارت بر نوسان قیمتها و میزان تولید و عرضه نفت در بازار را اوپک بر عهده دارد و سیاست های اوپک را عربستان سعودی و همراهان آن کشور هدایت میکنند و نه جنبش عدم تعهد.
تلاش جمهوری اسلامی برای افزودن بُعد اقتصادی به جنبش عدم تعهد و قرار دادن فراز های به این منظور در سند پایانی اجلاس سران “نم” در تهران مبنی بر: “ایجاد پول مشترک برای کشورهای جهان سوم، ایجاد بانک توسعه، افزایش سرمایه گذاری های مشترک، تلاش برای خود اتکایی و توسعه همکاری های اقتصادی مابین کشورهای عضو”، به دلیل تغییر طبیعت سیاسی و گرایشهای اقتصادی کشورهای جهان سوم، فراهم نبودن زمینه و ساز کارها لازم و همچنین شکست تجربه های مشابه در گذشته، بی نتیجه خواهد ماند.
ّ
به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از رادیو فرانسه، قصد نهایی از تدارک این تلاشها نمایش امکانات بالقوه اقتصادی “نم” برای خنثی سازی نتایج تحریم های در حال اجرای غرب علیه ایران است، حال آنکه د زیرساخت های پیشنهادی تهران برای مقابله با تحریمها حتی به مرحله طراحی اولیه نیز نزدیک نیست. مسئولان دولتی برای رسیدن به مرحله طراحی یک سال وقت در نظر گرفته اند.
مشکل دیگری که در راه عملی ساختن پیشنهادات تهران و تبدیل جنش عدم تعهد به یک قدرت اقتصادی فرا ملیتی قرار دارد، موقعیت استثنایی جمهوری اسلامی در جامعه جهانی و عدم تمایل کشورهای دیگر به اجرای الگوی “اقتصاد مقاومتی” ناشی از اعمال تحریم ها است.
از مجموع ۱۲۰ کشور عضو جنبش و نزدیک به ۲۰ کشور ناظر، تنها ایران، سوریه، زیمباوه، برمه و کره شمالی مشمول تحریمهای رسمی جامعه جهانی قرار دارند، و عراق در حال خارج شدن از شمول تحریمهای دهه ۹۰ است.
مفهوم الگوی اقتصاد مقاومتی مورد نظر جمهوری اسلامی که در داخل ایران نیز ضرورت اعمال آن مورد انتقاد قرار گرفته ( از سوی هاشمی رفسنجانی) بازگشت به اقتصاد دوران جنگ، توزیع کوپن و جیره بندی، برنامه ریزی متمرکز دولتی، کنترل قیمتهای، مقابله با انبار کردن کالا به اتهام احتکار و قاچاق مواد خوراکی، تشدید کنترل دولت بر تجارت شهری، نظام پولی نرخ ارز، و حفظ انحصار در حوزه تجارت خارجی است.
علیرغم حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، ارزش برابری پول ملی ایران طی ۷ ماه گذشته تا میزان ۶۰ در صد کاهش یافته و سقوط ارزش در روزهای اخیر که تهران میزبان نمایندگان جنبش عدم تعهد است سرعت بیشتری یافته. جنبش عدم تعهد و گردهمایی آن در تهران کمترین تاثیر مثبت بر بازار ایران باقی نگذاشته.
ابعاد اقتصادی “نم”
کشور های عضو جنبش عدم تعهد حدود ۶۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده اند. حجم تولید ناخالص ملی ۱۲۰ کشور عضو نم در سال ۲۰۱۱ به حدود ۱۰ هزار میلیارد دلار رسید که در مقایسه با ۷۰ هزار میلیارد دلار تولید ناخالص مجموع در جهان کمتر از  ۱۴ در صد این رقم است.
سهم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری سالانه در جهان، رقمی معادل ۷ هزار میلیارد دلار ، یعنی حدود ۲۰ درصد است.
سهم کشور های غیر متعهد از صادرات کالا و خدمات ۱۱ در صد  و سهم واردات آنها به نسبت مجموع واردات در جهات  ۱۵ در صد است. رقم بزرگی از صادرات کشور های جهان سوم را مواد خام بخصوص انرژی تشکیل میدهند.
بر اساس آمار،  میزان جذب سرمایه گذاری خارجی توسط کشورهای عضو جنبش در سال ۲۰۱۱ به ۳۰۵ میلیارد دلار رسیده است که معادل ۲۰ در صد مجموع سرمایه گذاری های خارجی است.
در بخش انرژی، ۲۷ کشور عضو جنبش عدم تعهد روزانه بیش از ۷۵ میلیون بشکه نفت خام تولید و ۵۰ میلیون بشکه از آنرا در داخل مصرف و بیش از ۲۵ میلیون بشکه نفت را صادر میکنند.
در یک نگاه ابتدایی جنبش عدم تعهد ظاهرا میباید به ایفای نقش فعالی در سیاست گذاری انرژی و تعیین قیمتهای نفت قادر باشد. اما نظارت بر نوسان قیمتها و میزان تولید و عرضه نفت در بازار را اوپک بر عهده دارد و سیاست های اوپک را عربستان سعودی و همراهان آن کشور هدایت میکنند و نه جنبش عدم تعهد.
 
در جمع ۱۲۰ کشور عضو جنبش نم هیچ کشوری علاقمند به قرار گرفتن در وضعیت کنونی ایران و اجرای الگوی <<اقتصاد مقاومتی >> نیست. جهان سوم، و حتی کشور های کمونیست عضو بلوک شرق ( منجمله چین و روسیه)، از زمان پایان دوران جنگ سرد و تغییر نظام دو قطبی، عموما به اقتصاد بازار، رقابت آزاد، مقررات زدایی، لغو تعرفه ها، توسعه تجارت بدون مرز روی آورده اند.
تجربه های ناکام
ایجاد بانک مشترک کشور های عضو جنبش نیز، در رقابت با بانک جهانی، اقدام خامی است که هرگز به نتیجه نخواهد رسید. وجود صندوق بین المللی پول ( وابسته به سازمان ملل) ایجاد تاسیسات بانکی و پولی کوچکتر مانند بانک توسعه اسلامی و بانک توسعه و تجارت اکو، که با پیشنهاد ایران در منطقه شکل گرفته، حاکی از وجود شمار کافی از این گونه مراکز مالی در جهان و عدم نیاز به ایجاد موسسات مشابه است.
در مورد ایجاد پول مشترک، حتی در شرایط یکپارچگی جغرافیایی، و همسویی سیاسی و مکمل های اقتصادی کشور های عضو جامعه اروپا، یورو نمونه ای است برای ثبوت دشواری های چنین اقدامی، بخصوص برای کشورهای کوچک و بزرگ جهان سوم که با نظامهای سیاسی متفاوت و متضاد در ۵ قاره جهان پراکنده اند.
در منطقه جغرافیایی جنوب ایران شش کشور عرب عضو پیمان همکاری ها خلیج (فارس ) از سال ۲۰۰۰ تاکنون در اندیشه ایجاد پول واحد بوده اند، ولی تاکنون به هدفهای مقدماتی این اقدام، منجمله یکسان ساختن مقررات تجاری و از میان بردن مرزها برای مبادله کالا و خدمات نیز دست نیافته اند.
کشور های جهان سوم بعد از جنگ سرد در پیمانها منطقه ای تخصصی تر جا گرفته اند. ایران در پیمان اکو با هشت کشور دیگر منطقه همکاری میکند، به عضویت کشور های گروه ۱۵ در آمده و در پیمان شانگهای نیز به عنوان ناظر حاضر است.
کشور های قدرتمند تر اقتصادی جهان سوم سابق مانند عربستان و مکزیک و برزیل و هند به گروه-۲۰ پیوسته اند. جمع آوری کشور های یاد شده در یک پیمان همکاری های اقتصادی تازه، و ایجاد پول واحد و بانک مشترک برای آنها طی سه سال آینده که ریاست نم به ایران واگذار شده نه در توان جمهوری اسلامی است و نه اشتیاقی نزد کشور های عضو نمک ایجاد خواهد کرد. از این لحاظ تلاشهای ایران برای افزودن بازوی اقتصادی به نم از حدود یک شعار فراتر نخواهد رفت.

29 Ağustos 2012 Çarşamba

اسامی ۱۰وزیر سابق امضاء کننده نامه جنجالی به رهبر جمهوری اسلامی


به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان، یک سایت اصولگرا با اشاره به ارسال نامه‌ جمعی از دولتمردان سابق به خامنه ای که در آن خواستار تشکیل گروهی از نخبگان و صاحبنظران برای پیگیری برخی امور شده بودند، نوشت:
به گفته یک منبع مطلع افرادی هم‌چون «منوچهر متکی»، «مصطفی پورمحمدی»، «علیرضا طهماسبی»، «سید‌کاظم وزیری‌هامانه»، «غلامحسین نوذری»، «داوود دانش جعفری»، «سیدمحمد جهرمی»، «محمدمهدی زاهدی»، «پرویز کاظمی» و «محمود فرشیدی» که به ترتیب سابقه تکیه بر کرسی وزارتخانه‌های امور خارجه، کشور، صنایع، نفت، امور اقتصادی و دارایی، کار و امور اجتماعی، علوم تحقیقات و فناوری، رفاه و تامین اجتماعی، آموزش و پرورش را داشته‌اند، این نامه را امضا کرده‌اند.
به گزارش خبرنامه، سایت «رجا‌نیوز» نام ۱۰ وزیر سابق دولت محمود احمدی‌نژاد که در نامه‌ای به علی خامنه‌ای خواستار تشکیل ستادی «فراقوه‌ای» شده‌اند را منتشر کرد.
این سایت روز دوشنبه (ششم شهریور) به نقل از یک منبع آگاه از منوچهر متکی٬ مصطفی پورمحمدی٬ داوود دانش‌جعفری٬ محمد جهرمی و علیرضا طهماسبی به عنوان امضاء‌ کنندگان این نامه نام برده است.
دیگربان نیز در سایت خود ادامه می دهد؛ این افراد در دولت احمدی‌نژاد به ترتیب وزرای امور خارجه٬ کشور٬ امور اقتصادی و دارایی٬ کار و امور اجتماعی و صنایع و معادن بودند.
این منبع آگاه همچنین گفته که نامه مذکور را کاظم وزیری هامانه، غلامحسین نوذری، محمدمهدی زاهدی، پرویز کاظمی و محمود فرشیدی نیز امضاء کرده‌اند.
این افراد هم در دولت احمدی‌نژاد برای مدتی به ترتیب مسئولیت وزارت‌خانه‌های نفت٬ آموزش عالی٬ رفاه و آموزش و پرورش را بر عهده داشتند.
به گفته این منبع «در این نامه امضای حسین دهقان٬ معاون رئیس جمهور و رئیس سابق بنیاد شهید و امورایثارگران و مشاور عالی کنونی قالیباف شهردار تهران نیز به چشم می‌خورد.»
پیش‌تر سایت «خبرآنلاین» هم از امضای این نامه توسط فرهاد رهبر٬ رئیس سابق رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خبر داده بود که این خبر تاکنون از سوی آقای رهبر تکذیب نشده است.
«رجا‌نیوز» همچنین اضافه کرده که مسعود میرکاظمی وزیر سابق بازرگانی و نفت و علیرضا علی‌احمدی وزیر آموزش و پرورش دولت نهم حاضر نشدند این نامه را امضاء کنند.
این سایت محافظه‌کار در پایان گزارش خود به نقل از یک وزیر دولت نهم نوشته که برخی از امضاء کنندگان این نامه «فریب» خورده‌اند.
روزنامه «ایران» ۲۳ امرداد نخستین رسانه‌ای بود که از ارسال چنین نامه‌ای به علی خامنه‌ای خبر داده و اعلام کرد در این نامه درخواستی مبنی بر سلب اختیارات اجرایی دولت دهم مطرح شده است.
گروهی از محافظه‌کاران معتقدند گرانی‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی در ایران نتیجه «بی‌تدبیری» دولت احمدی‌نژاد است و تحریم‌ها تنها بهانه‌ای برای فرار از پذیرش مسئولیت از سوی مقام‌های دولتی است.
آن‌ها به شدت نسبت به اقدامات و تصمیمات احمدی‌نژاد به خصوص در حوزه اقتصادی بدبین هستند و می‌گویند تیم احمدی‌نژاد با دامن زدن به گرانی‌ها قصد دارد از علی خامنه‌ای انتقام بگیرد.
برخی دیگر از محافظه‌کاران می‌گویند که احمدی‌نژاد با بی‌اعتنایی به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی تلاش می‌کند تا رهبر جمهوری اسلامی را وادار به مذاکره با آمریکا کند.

بان کی مون در تهران، همراه فایل صوتی گفتگوی شهلا رستمی با مجید محمدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد برای شانزدهمین نشست جنبش عدم تعهد امروز وارد تهران شد
دبیرکل سازمان ملل متحد برای شرکت در شانزدهمین نشست جنبش عدم تعهد امروز وارد تهران شد قرار است دبیر کل سازمان ملل در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه ای با مقامات ارشد ایرانی از جمله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری و سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی، داشته باشد.
گفتگوی شهلا رستمی با مجید محمدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران، گوش کنید (۰۶:۲۷)

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از رادیو فرانسه؛ سفر دبیر کل سازمان ملل متحد به ایران نه تنها اعتراضات شماری از کشورها وبه ویژه غرب را برانگیخت بلکه همراه بود با انتشار خبرهای ضد ونقیض. از جمله این که رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه و همچنین سخنگوی اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد، گفت که برنامه ملاقات‌های بان کی مون نهایی شده، اما دبیر کل سازمان ملل تا به حال درخواستی برای ملاقات غیر رسمی با فرد خاصی نداشته است.
در حالی که پیش از این سفر، در روز سه شنبه، فرحان حق، یکی از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل گفت که وی در جریان سفر به تهران و در حاشیه نشست سران، نه تنها در مورد وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران، بلکه بحران اتمی، وضعیت سوریه و نیز تروریسم هم با مقامات ایران گفت وگو خواهد کرد. بازهم فرحان حق گفته بود که او پیام خود را به همه اقشار جامعه ایران و طیف های سیاسی ابلاغ خواهد کرد. دیگر این که ایران که روز دوشنبه اعلام کرده بود در صورتی که دبیرکل مایل باشد، ممکن است با صلاحدید مقامات، از تاسیسات اتمی ایران بازدید کند، امروز از زبان علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که رییس جمهوری اجازه بازدید از تاسیسات نطنز را صادر کرده است.
علی اکبر صالحی همچنین می گوید : “امکان بازدید از شهرهای مهم کشور همچون اصفهان و شیراز و مناطق صنعتی نظیر عسلویه و شرکت های خودروسازی، مراکز علمی و همچنین مراکز تحقیقاتی نظیر سازمان انرژی اتمی را از گزینه های ارائه شده به مهمانان اعلام کردیم”. این در حالی است که یکی از سخنگویان بان کی مون گفته بود دبیرکل برنامه ای برای بازدید از تاسیسات اتمی ندارد ولی اگر بازدید و همکاری بیشتر با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شود، بهتر خواهد بود. بان کی مون همچنین قرار است بازدیدی از استان اصفهان داشته باشد. سفر دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران، همانگونه که اشاره شد، با مخالفت اسرائیل، آمریکا و شماری از گروه ها همراه شد.
بیش از ۴۰۰ تن از فعالان سیاسی و حقوق بشر، روزنامه نگاران و استادان ایرانی در نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از او خواستند در جریان سفرش به تهران، با رهبران سیاسی دربند از جمله میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و نیز مهدی کروبی دیدار کند و همچنین با زندانیان سیاسی دیداری داشته باشد در این راستا سایت کلمه هم در ایران، سیستم محفوظی را برای امضاهای مردم گذاشته که از راه اینترنت درخواست خود از دبیرکل را در پیوند با این دیدارها امضا کنند. وبسایت کلمه روز سه شنبه اعلام کرد امضای نامه و حمایت از این بیانیه با مشکلاتی مواجه شده و حملات سختی به این سایت می شود ولی با این حال هنوز فعال است. به گفته سایت کلمه، این نامه قرار است با امضای شهروندان ایرانی به دبیرکل سازمان ملل ارسال شود. برای جمع آوری و ارسال دقیق و امن امضاها، کاربران از طریق سایت امن کلمه به صفحه «فراخوان مردمی برای دیدار بان کی مون با موسوی» متصل شده و درخواست را امضا می‌کنند.
رضا پهلوی نیز پیش از سفر بان کی مون به ایران در نامه ای سرگشاده با بر شمردن نقش و هدفهای منشور جنبش غیر متعهد هها براین تأکید می ورزد که «رعایت حقوق بشر» نخستین بند منشور کنفرانسی است که او قرار است در هفته جاری در تهران در آن شرکت کند. رضا پهلوی می افزاید: با کمال تاسف، رژیم مذهبی ایران به نقض مداوم و وسیع حقوق بشر در داخل و خارج مرزهای خود ادامه می دهد.”او سپس حضور بان کی مون در نشست تهران را فرصتی منحصر به فرد توصیف می کند تا “وضع رقت بار هزاران نفر از زندانیـان سیاسی که در سلول های زندان های میزبانان نشست در رنج و عذاب هستند، تحت هیچ شرایطی و به سبب هیچگونه تشریفات سیاسی و دیپلماتیک فراموش نشود.”رضا پهلوی در پایان می نویسد: “در حالی که وضع رژیم حاکم روز به روز در حال دگرگونی است و مطالبه پاسخگو بودن رژیم، نسیم تغییرات را دامن می زند و در سرتاسر ایران نافرمانی مسالمت آمیز مدنی را اقتضا می کند، توجه بیشتر جامعه بین المللی به سرنوشت ما ضروری است و آنرا نیرو می بخشد و این در حالی است که خود مردم ایران نیز همواره منتخب نیکی بر بدی و نور بر تاریکی خواهند بود. عالیجناب، من حضور شما را در کنفرانس تهران پر اهمیت تلقی می کنم، زیرا که آنرا فرصتی می بینم که نقض حقوق بشر و شرایط یکایک زندانیان سیاسی ما به طور واضح بیان شود و به توجه جهانیان برسد.
” خانواده آیت اله کاظمینی بروجری هم در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد می نویسد که “آقای سید حسین کاظمینی بروجردی، پیشوای دیانت غیر سیاسی، که به علت تبلیغ و ترویج مذهب آزاد و جدا از حکومت پیوسته در زندانهای مخوف حکومت مدعی به دیانت، به بند کشیده شده، تاکنون بدون هیچ گونه مرخصی و دسترسی به امکانات پزشکی و درمانی، در بندهای عمومی و انفرادی زندانهای مخوف و مخفی جمهوری اسلامی ایران، تحت فشارهای فراوان جسمی و روانی قرار دارد. آنها با ابراز نگرانی از سرنوشت آقای کاظمینی بروجردی، از بان کی مون میخواهند از نزدیک وضعیت اسفناک زندانیان عقیدتی و سیاسی در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران رسیدگی نماید.” شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در روزهای نهم و دهم شهریور؛ پنجشنبه و جمعه هفته جاری؛ در تهران برگزار می‌شود. در آغاز گفتگو با مجید محمدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران پرسیدم سفر “بان کی مون” چه اهمیتی دارد و آیا او می تواند دربه حل مسائلی چون حقوق بشرو تنش سوریه کمک بکند؟

بزرگترین فرودگاه نظامی رژیم اسد توسط ارتش آزاد محاصره شد


ارتش آزاد سوریه امروز چهارشنبه اعلام کرد فرودگاه نظامی تفتناز در منطقه ادلب را به محاصره خود در آورده است .
به گزارش العربیه به نقل از شبکه خبری ” شام ” فرودگاه تفتناز بزرگترین و مهمترین فرودگاه نیروی هوانیروز ارتش سوریه است که اکنون به محاصره ارتش آزاد در آمده است.
بر اساس این گزارش ارتش آزاد سوریه با بکارگیری اسلحه متوسط و سنگین به هجوم گسترده زمینی خود به پادگان “النیرب” در ادلب و محاصره فرودگاه تفتناز ادامه می دهد.
ارتش آزاد همچنین تآکید کرد که پایگاه موشکی افتریس در غوطه شرقی از حومه دمشق را به تصرف خود در آورده است.
درهمین حال منابع حقوق بشری سوریه از درگیری شدید میان ارتش آزاد و نیروهای نظامی اسد در منطقه تضامن در دمشق نیزخبر دادند.
این گزارش می افزاید تعداد قربانیان این درگیرها طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۴۲ تن رسیده است.
بر اساس این گزارش در میان کشته شدگان تعدادی زن و کودک به چشم می خورد.
از سوی دیگر کمیته های هماهنگی انقلاب از در گیری شدید نیروهای نظامی اسد با افراد ارتش آزاد و کشته شدن تعدادی از مخالفان درمنطقه القابون، الخالدیه، الوعر، الربیع وجویبر نیز خبر دادند.

28 Ağustos 2012 Salı

اجرای حکم ۴ سال زندان مسئول اجرایی ستاد موسوی در ساوه



امین چالاکی، مسئول اجرایی ستاد میرحسین موسوی در شهر ساوه در انتخابات سال ۸۸ برای اجرای حکم ۴ سال حبس تعزیری خود، به زندان اوین رفت.
به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از کلمه، چالاکی که پیشتر در ۲۷ دی ۱۳۸۸ در ساوه به همراه همسر و دختر خردسال ۴ ساله اش بازداشت شده بود، پس از مدتی بازجویی خشن در اداره اطلاعات شهر اراک و سپس انتقال به تهران، با تودیع وثیقه و پس از حدود ۴۰ روز از دوره بازداشت خود آزاد شد.
نکته قابل توجه در دوره بازداشت این خانواده آن بود که بازجوها در اداره اطلاعات اراک، از کودک خردسال ۴ ساله این خانواده، “مانا چالاکی” نیز به صورت جداگانه درباره پدر و مادرش بازجویی کرده بودند.

نادر بابایی دچار خونریزی داخلی و تشنج شد


دکتر نادر بابایی که در تاریخ ۲۲ مرداد سال جاری به همراه ۱۴ زندانی دیگر متحمل ۷۴ ضربه شلاق شده بود هم اکنون دچار خونریزی داخلی و تشنج شده است.
به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از فعالان حقوق بشری در ایران، نادر بابایی جانباز جنگ ایران و عراق که پس از حوادث عاشورا بازداشت و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه و به ۶ سال جبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد، به تازگی حکم شلاق ایشان را در زندان اوین اجرا نمودند و ایشان که سابقه حمله قلبی نیز دارند و در زندان تا کنون دوبار سکته خفیف داشتند بابت استرس و تحمل شلاق‌ها خونریزی داخلی نمودند.
قابل به ذکر است پیشتر نامبرده در زندان رجایی شهر به صورت غیر قانونی تحمل کیفر می‌کردند و ایشان را به دلایلی نا‌معلوم به انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند، هم اکنون وی در بند عمومی ۳۵۰ بسر می‌برند.

آمادگی فرانسه برای به‌رسمیت شناختن دولت انتقالی در سوریه


رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد، در صورت تشکیل دولت موقت فراگیر در سوریه که تمامی گروه‌های سیاسی را نمایندگی کند، دولت فرانسه آن را به رسمیت خواهد شناخت. وی همچنین نسبت به استفاده رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.
فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه، روز دوشنبه (۲۷ اوت/۶ شهریور) در تازه‌ترین واکنش نسبت به تحولات سوریه از مخالفان حکومت بشار اسد خواست اقدام به تشکیل دولتی موقت و فراگیر کنند.
به گزارش دویچه وله؛ اولاند این درخواست را روز گذشته در همایش سفیران فرانسه در کاخ الیزه مطرح کرد. وی همچنین تاکید کرد، به محض اینکه تمامی گروه‌های سیاسی در دولت انتقالی حضور داشته باشند، پاریس از این دولت حمایت خواهد کرد و آن را به‌رسمیت خواهد شناخت.
فرانسه پیش‌تر نیز خواستار ایجاد منطقه “پرواز ممنوع” بر فراز بخشی از آسمان سوریه شده بود؛ درخواستی که مورد تایید ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و حمایت ترکیه را نیز در پی داشت.

27 Ağustos 2012 Pazartesi

هالو در زندان اوین شعر گفت



محمدرضا عالی پیام ملقب به “هالو” شاعر معترض و مردمی که هفته گذشته بازداشت شده بود با وجود قرار سی میلیون تومانی صادر شده توسط دادسرای اوین، به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از کلمه، محمدرضا عالی پیام، روز بیست و هشت مرداد توسط پلیس امنیت بازداشت و سی و یکم مرداد پس از آنکه توسط قناعت کار دادیاری شعبه سوم دادسرای شهید مقدس اوین به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی تفهیم اتهام شد به بند زندانیان سیاسی و امنیتی منتقل شد.
هر چند برای این شاعر مردمی که دلیل بازداشت او را سرودن شعرهای اعتراضی عنوان کرده اند، وثیقه سی میلیون تومانی صادر شده اما او کماکان در زندان به سر می برد.
محمدرضا عالی پیام عضو کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، عضو شورای مرکزی و دبیر انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران، انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی و عضو دایمی آکادمی داوری خانه سینما، عضو چند انجمن ادبی هنری تهران مدیر عامل موسسه مینا فیلم و با حفظ سمت، مدیر مسئول موسسه تبلیغاتی دایره مینا است اما اما چند سالی ست که به شعر و شاعری روی آورده است.
اولین شعر این شاعر معترض در اوین در پی می آید:
در بهمن پنجاه و هفت، این را
دارم به خاطر بین آن آشوب
بر روی دیوار اوین، شخصی
بنوشت این جمله به خط خوب:
“مردم بدانید این که خیلی زود
با سرنگونی رژیم شاه
با همت روحانیون، زندان
تبدیل می گردد به دانشگاه ”
بعد از گذشت سال های سال
همواره با خود کرده ام تکرار
پس کو؟ چه شد آن وعده های خوب
پس کی محقق می شود این کار؟
تا این که افتادم به زندان و
دیدم به چشم خویشتن اینجا
مملو دانشجو و استاد است
این گونه زندان گشت: دانشگاه

جان سپردن یک زندانی بی دفاع در زندان زاهدان به دلیل عدم درمان وی


یکی از زندانیان زندان زاهدان به دلیل عدم درمان جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران؛روز پنجشنبه ۲ شهریور ماه زندانی سیاوش توری ۴۰ ساله اهل مراغه که در بند ۳ زندان زاهدان محبوس بود دچار سکتۀ قلبی گردید. همبندیان این زندانی با فریادهای خود تقاضای کمک جهت انتقال این زندانی به بهداری و نجات جان وی شدند .اما پاسداربندها از باز کردن درب بند و رسیدگی به خواسته های زندانیان توجهی نکردند.
زندانی سیاوش توری بعد از مدتی طولانی و بدون انتقال به بهداری و درمان وی در مقابل چشمان بهت زده و بی دفاع همبندیانش جان باخت. پاسداربندها بعد از مدت طولانی علیرغم جان سپردن این زندانی پیکر او را در بند رها کرده بودند و حاضر به انتقال او به سردخانه نبودند.
زندان زاهدان دارای یک بهداری که در آن یک پزشک عمومی وجود دارد و روزانه فقط ۱۲ زندانی در حالت وخیم را معاینه می کند و از خود زندانیان می پرسد که چه دارویی را باید برایش بنویسد و بنابه گفتۀ خانواده زندانیان این فرد فاقد تجربه و احتمالا دانش کافی پزشکی میباشد.
در این زندان که چند هزار زندانی را در خود جای داده است در بهداری زندان هیچ پزشک متخصصی وجود ندارد و زندانیان که در شرایط وخیم جسمی هستند بدون درمان به حال خود رها شده اند و اکثر آنها به دلیل نبود امکانات درمانی جان خود را از دست می دهند.
زندان زاهدان یکی از مخوفترین و قرون وسطایی ترین زندانهای رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای می باشد که محل نگهداری زندانیان سیاسی هموطنان بلوچ می باشد. شرایط آن فاجعه بار می باشد . درخواست زندانیان با شکنجه های وحشیانه و سلولها انفرادی پاسخ داده می شود.
این جنایتها در حالی اتفاق می افتاد که متاسفانه دبیر کل سازمان ملل متحد در ایران بسر می برد.زندانیان سیاسی در شرایط حاد و طاقت فرسایی قرار دارند و مردم ایران از سرکوب وحشیانه و غیر انسانی در رنج می باشند. از دبیر کل انتظار می رود که حال بر خلاف خواست مردم ایران و بخصوص زندانیان سیاسی که با مقامات رژیم ولی فقیه که دستان آنها آغشته به خون مردم ایران است دست می دهد،مسئلۀ حقوق بشر و جنایتهای ولی فقیه را در صدر گفتگو ها و سخنرانیهای خود قرار دهد و مسئولیت خطیر خود در سازمان ملل متحد را ادا نماید.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،آخرین جنایت رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای در زندان زاهدن علیه این زندانی بی دفاع را محکوم می کند و از دبیر کل،کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار رسیدگی به جنایت علیه بشریت رژیم ولی فقیه آخوند علی خامنه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد.
فعالین حقوق بشرو دمکراسی در ایران
۰۶ شهریور ۱۳۹۱ برابر با ۲۷ اوت۲۰۱۲
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

کشتن سگ‌ها به شکل کنونی، نابودی آنهاست نه کنترل تعداد؛ ۳۰ هزار تومان به ازای هر یک سگ کشته شده..


به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ انجمن محیط زیست بیان میدارد که اگر تعداد حیوانات در یک منطقه از حدی بیشتر شود و این جانوران به انگل تبدیل شوند،‌ طبیعی است که باید برای کنترل آن ها کاری انجام داد اما گفته می شود اتلاف حیوان به شیوه ای که اخیرا در شهرهایی مانند مشهد و کاشان انجام شده است، قابل قبول نیست. به اعتقاد فعالان حقوق حیوانات،‌ این شیوه به نظر نابودی سگ ها می رسد تا کنترل تعداد آن ها.
چندی پیش مسوولان شهرداری کاشان اعلام کردند که بیش از ۷۰۰ سگ در این منطقه توسط شهرداری تلف شده است. آن ها دلیل این امر را جلوگیری از انتشار آلودگی محیط زیست به ویژه انواع بیماری‌ها، حفظ سکوت شبانه در مناطق مسکونی و امنیت شهروندان عنوان کردند. پیش از این نیز مشابه این اقدام در مشهد انجام شده بود. شنیده ها حاکی از آن است که حتی در این زمینه تخلفاتی نیز انجام می شد. برای مثال در جایی که به ازای هر یک سگ کشته شده،‌ مبلغی حدود ۳۰ هزار تومان توسط شهرداری پرداخت می شد، برخی اقدام به نگهداری و توله گیری از سگ ها در سوله ها و سپس کشتن آن ها برای گرفتن این مبلغ می کردند. مواردی از کشته شدن توله ۱۵ روزه در این سوله ها دیده شده است.
«شهرام امیرشریفی»، مدیرعامل انجمن دیده بان حقوق حیوانات در گفت و گو با انجمن در انتقاد به شیوه اتلاف سگ ها در کاشان و مشهد گفت:‌«تخیل آن که سگ ها را بابت آلودگی معدوم می کنند این است که سگ ها عامل بیماری هاری هستند در حالی که باید از آن ها پرسید چه آماری از تعداد افراد گزیده شده توسط سگ ها و بیمار شده از این طریق وجود دارد.»
به گفته او، به علاوه اگر بحث ایجاد ترس باشد،‌حیوانات شهری به خصوص سگ ها آن قدر از شهروندان لگد خورده و آسیب دیده اند که بعید است موجب ایجاد ناامنی در شهر و ترس در شهروندان شوند.
اما در جایی که مسوولان شهری ساده ترین راه یعنی کشتن سگ ها را برگزیده اند،‌ امیرشریفی معتقد است که باید آگاهی مردم را بالا برد نه این که سگ ها را نشانه گرفت با این توضیح که:‌ اگر شهروندان زباله های خود را در خیابان نریزند و در نهایت سگ ها غذایی اضافی برای خوردن نداشته باشند،‌ تعداد آن ها به حدی نمی رسد که برای انسان ها ایجاد مزاحمت کند.
او اضافه کرد:‌ شهروندان باید بدانند اگر به سگ ها غذا بدهند طبیعی است که تعداد آن ها زیاد می شود.
او از شهرداری ها خواست به جای اتلاف سگ ها به جمع آوری زباله از سطح شهرها که در واقع غذای اصلی سگ هاست،‌ مبادرت کنند با این توضیح که:‌ «اگر شهرداری غذای سگ ها را در مدت ۶ ماه کنترل کند، تعداد آن ها به نصف خواهد رسید.»
اما مسوولان شهری کاشان گفته بودند که طرح اتلاف سگ ها در این شهر به شکل هفتگی انجام می شود. در شهر مشهد نیز که یکی از نمونه های موفق در کشتن سگ های سطح شهر بوده،‌ در مناطقی که این کار انجام شده است، پس از چندی هیچ سگی دیده نشده. امیرشریفی در انتقاد به این شیوه از بین بردن سگ ها گفت‌:‌ «سگ حیوانی شهری است که ۱۰ هزار سال است با انسان همزیستی دارد و حذف این حیوان از شهرها اقدام درستی نیست،‌ ضمن این که ایک اقدام شهرداری ها نه کنترل تعداد سگ ها بلکه نابود کردن آن هاست.»

تحقیق از یک بانک آلمانی در مورد نقض تحریم‌های ایران


نهادهای نظارتی آمریکا از یک بانک آلمانی در مورد نقض احتمالی تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران تحقیق می‌کنند. اخیراً یک بانک بریتانیایی به دلیل نقض تحریم‌های بانکی علیه ایران ۳۴۰ میلیون دلار جریمه شد.
“هیپو فرآینزبانک” (HypoVereinsbank)، بانک آلمانی در مونیخ، روز یکشنبه (۲۶ اوت/ ۵ شهریور) تأیید کرد که «در مورد اشخاص و شرکت‌های مورد تحریم ایالات متحده» با نهادهای آمریکایی همکاری می‌کند.
به گزارش دویجه وله از  نشریه‌ی “فایننشیال تایمز”، مؤسسه‌ی “یونی‌کردیت” ماه‌ها پیش در یک بروشور مربوط به بازار بورس و همچنین در تعدادی از گزارش‌های دوره‌ای و اداری خود به انجام تحقیقاتی اشاره کرده بود؛ بدون این‌که به نام مؤسسه هیپو فرآینزبانک یا کشور ایران اشاره کند. این موضوع در ابتدا چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت.
“یونی‌کردیت” یک شرکت مادر در حوزه‌ی ارائه‌ی خدمات مالی است که مراکز اصلی آن در رم و میلان ایتالیا قرار دارند. “هیپو فرآینزبانک” آلمان به این شرکت مادر متعلق است.
بنا بر اطلاعیه‌ای که یونی‌کردیت روز یکشنبه منتشر کرد، دادستانی نیویورک، وزارت دادگستری آمریکا و نهاد نظارت بر صادرات وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هدایت تحقیقات را بر عهده دارند. اطلاعیه‌ی جدید این شرکت مادر هم به نام کشور خاصی اشاره نکرده است. فایننشیال تایمز اما با استناد به اطلاعات یک منبع نزدیک به تحقیقات اضافه می‌کند که بررسی‌ها بر روی معاملاتی متمرکز شده‌اند که بانک آلمانی با ایران انجام داده است.
دست‌اندرکاران هیپو فرآینزبانک روز یکشنبه با اشاره به این‌که تحقیقات هنوز در جریان است، از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کردند. این مؤسسه مالی تنها تصریح کرد که به ابتکار خود به یک رشته اقدامات نظارتی گسترده دست زده تا از عدم نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی مطمئن شود.
بانک بریتانیایی استاندارد چارترد برای حفظ مجوز خود اخیرا مجبور به پرداخت ۳۴۰ میلیون دلار جریمه شد
نهادهای آمریکایی سال‌هاست که فعالیت‌های اقتصادی بنگاه‌های مالی با کشورهایی مانند ایران، سودان، میانمار، کره‌ی شمالی و کوبا را کنترل می‌کنند. یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها در ماه‌های اخیر بانک بریتانیایی “استاندارد چارترد” بود که اخیرا به پرداخت ۳۴۰ میلیون دلار جریمه محکوم شد. نهادهای آمریکایی علاوه بر این در حال تحقیق بر روی تراکنش‌های مالی بانک سلطنتی اسکاتلند هستند.
تحقیق از بزرگ‌ترین بانک‌های آلمان
نشریه‌ی “نیویورک تایمز” اخیرا گزارش داد که نهادهای آمریکایی در مورد فعالیت‌های “دویچه بانک” آلمان هم تحقیق می‌کنند. این بانک از نظر ترازنامه مالی و شمار کارمندان، بزرگ‌ترین بانک آلمان است. یکی از مقام‌های دویچه بانک که نخواست در مورد این تحقیقات نظر بدهد، تأکید کرد که این مؤسسه مالی از سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفته هیچ قرارداد جدیدی با ایران، سودان، سوریه و کره‌ی شمالی منعقد نکند و خود را با ابزارهای قانونی موجود از قراردادهای پیشین کنار بکشد.
نهادهای آمریکایی پیش از این فعالیت‌های “کومرتس‌بانک”، دومین بانک بزرگ آلمان، را هم کنترل کرده بودند. این مؤسسه‌ی مالی در بروشورهای مربوط به بازار بورس، در مورد ریسک‌های مالی نقض تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا هشدار داده است. کومرتس‌بانک در عین حال تصریح کرده که این هشدارها لزوما به معنای نقض تحریم‌ها و اجرای جریمه‌ها نیستند.

26 Ağustos 2012 Pazar

آغاز اجلاس عدم تعهد‌ با شرکت ۳۰ درصد اعضاء


شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد با شرکت کمتر از یک سوم اعضای این جنبش در سطح کار‌شناسان در تهران آغار به کار کرد.
خبرگزاری «آریا» گزارش کرده که نشست کار‌شناسان عضو جنبش عدم تعهد روز یکشنبه (پنجم شهریور) تنها با حضور ۳۵ کشور عضو فعالیت دو روزه خود را آغاز کرده است.
آذربایجان٬ تایلند، آفریقای جنوبی، سری‌لانکا، افغانستان، چاد، میانمار، پرو، لسوتو٬ اندونزی، مالزی، ویتنام، عمان٬ اوگاندا و بحرین از جمله کشور‌های شرکت کننده در این اجلاس هستند.
از برونئی، لیبی٬ بورکینافاسو، زیمباوه، کامبوج، نامیبیا، موریس، امارات، لائوس، تاجیکستان، ترکمنستان، سوریه، لبنان، اردن، مالدیو، سودان، مصر٬ سنگاپور٬ کنیا و مغولستان از دیگر کشور‌هایی نام برده شده که در سطح کار‌شناسان در این اجلاس نماینده دارند.
به گزارش دیگربان، جنبش عدم تعهد ۱۲۰ عضو و ۲۱ ناظر دارد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد کمتر از یک‌ سوم اعضای این جنبش در سطح کار‌شناسی شرکت کرده‌اند.
مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند در این دوره از اجلاس ۱۰۵ هیات از کشور‌های مختلف در سه سطح کارشناسان٬ وزرای خارجه و سران شرکت خواهند کرد.
این اجلاس در سه سطح کار‌شناسان طی روزهای پنجم و ششم، وزیران امورخارجه هفتم و هشتم و سران کشور‌ها نهم و دهم شهریورماه برگزار خواهد شد.
مقام‌های جمهوری اسلامی از مدت‌ها پیش تلاش‌های گسترده‌ای برای برگزاری شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد و بهره‌برداری‌های تبلیغاتی از آن را آغاز کرده‌اند.
آنها امیدوارند در این اجلاس بتوانند تا حدودی تحریم‌های بین‌المللی را دور زده٬ بحران سوریه را حل و فصل کرده و از برنامه هسته‌ای خود دفاع کنند.

اعتصاب غذای یکی از بازداشت شدگان امدادرسانی به زلزله آذربایجان



یکی از بازداشت شدگان کمک به زلزله زدگان در زندان اهر دست به اعتصاب غذا زد. سعید شیرزاد عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان که به منظور کمک رسانی به زلزله زدگان به آذربایجان رفته بود روز سه شنبه ۳۱ مرداد ماه در ورزقان بازداشت شده است.
به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی؛ سعید شیرزاد دلیل اعتصاب خود را اعتراض به نحوه بازداشت و شرایط نگهداری خود در زندان اهر اعلام کرده است.
از سویی دیگر، بابک مغازه فعال مدنی و دانشجویی در همدان که از ادامه تحصیل نیز محروم شده است، به دلیل کمک رسانی به زلزله زدگان آذربایجان شرقی به اداره اطلاعات همدان احضار و از هرگونه فعالیت امدادی برای زلزله زدگان منع شده است .
بیش از ۲۰ نفر از فعالان مدنی به دلیل فعالیت های داوطلبانه برای کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی از سوی اطلاعات بازداشت یا احضار شده اند. برخی از بازداشت شدگان متهم به “پخش مواد آلوده غذایی” شده اند در حالیکه تنها قصد آنها کمک به آسیب دیدگان زلزله بوده است و این اتهام تنها برای تخریب چهره آنها صورت می گیرد.

مقاله نویس زندانی ایرج محمدی خواستار ملاقات با دبیر کل سازمان ملل متحد در زندان زاهدان گردید


مقاله نویس زندانی ایرج محمدی محبوس در زندان قرون وسطایی ولی فقیه در زاهدان طی نامه ای خواستار دیدار دبیر کل ملل متحد از زندان زاهدان جهت ملاقات با وی و سایر زندانیان سیاسی و مشاهدۀ رفتارها و اعمال ضد بشری که به دستور ولی فقیه آخوند علی خامنه ای در زندان زاهدان بکار برده می شود شد. در حالی دبیر کل در اجلاس غیر متعهدها در تهران شرکت می کند که جنایت علیه بشریت و اعمال قرون وسطایی بصورت سیستماتیک در زندانهای مختلف ادامه دارد ، اعدام های گروهی و زندانیان سیاسی که به صرف اعتراض به این اعمال وحشی و ضد بشری با محکومیتهای مانند اعدام ،زندانهای طویل المدت ، محرومیت از حداقل حقوق اولیۀ انسانی در زندانها بسر می برند. سفر دبیر کل به ایران باعث خواهد شد که آخوند علی خامنه ای ولی فقیه به اعمال قرون وسطایی و ضدبشری خود مشروعیت بخشد و برشدت آنها بیافزاید.لذا این دیدار باعث انزجار عمومی مردم ایران شده است.
این درخواست جهت ارسال به دفتر دبیر کل و انتشار در اختیار ” فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ” قرار داده شده است متن در خواست به قرار زیر می باشد:
بسمه تعالی
با عرض سلام و ادب؛
به استحضار عالی میرساند اینجانب زندانی ایرج محمدی فرزند محمد متولد ۱۳۵۷ در تاریخ ۱/۷/۱۳۸۶ به اتهام واهی و کاملا بی اساس ارتباط با بیگانگان و نهادهای خارجی (جاسوسی) و فعالیت در جریان پان ترکیسم دستگیر شده ام و برایم به جرم محاربه حکم اعدام صادر گردید.
که بعد از در خواست اعادۀ دادرسی ،مجدد پرونده ام مورد بررسی قرار گرفته و حکم اعدام نقض گردید و دوباره به استناد مادۀ ۱۹ قانون مجازات اسلامی باز هم قاضی شعبه یک دادگاه نظامی استان آذربایجان غربی (آ.غ) بنده را محارب تشخیص داده و مرا به مدت ۱۰ سال تبعید به زندان زاهدان محکوم نمود که حکم صاده در شعبۀ ۳۱ دیوان عالی کشور مورد تایید قرار گرفت.
اینجانب از اول دستگیری به مدت ۸ ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و بقیه حبسم را در بند ۱۲ بند سیاسی زندان ارومیه سپری نمودم یک بعلت اقامت طولانی مدت در سلول انفرادی دچار بیماری اعصاب و روان شده ام، و حالا در مورخۀ ۴/۵/۱۳۹۱ جهت اجرای اجرای حکم تبعید به زندان زاهدان بند ۳ (محکومین مواد مخدر ) انتقال شده ام که این حکم تبعید باعث متلاشی خانواده ام گردیده و همسرم نیز دچار بیماری اعصاب و سر درد دائمی شده است و همسرم و پدر و مادر پیرم بی سرپرست مانده اند.
متاسفانه در زندان زاهدان از کلیه امکانات رفاهی که حق یک زندانی می باشد محروم می باشم که به مواردی از آن اشاره می نمایم:
۱- هیچگونه روزنامه و کتاب حتی با هزینۀ شخصی در اختیار بنده گذاشته نمی شود.
۲- جیرۀ غذایی کمتر از حد نرمال بوده است بطوریکه به هر زندانی ۴/۱ یک نان تعلق می گیرد.
۳- بهداشت اتاق محل استراحت ،سرویس بهداشتی ،حمام و آی آشامیدنی در حد منفی می باشد.
۴- آب گرم جهت استحمام وجود ندارد
۵- بهداری زندان با کمبود پزشک مواجه بوده و پزشک متخصص اصلا وجود ندارد.
۶- در یک اتاق ۳۵ متری تعداد ۳۰ الی ۳۵ نفر زندانی نگهداری می گردد.
۷- اکثرا زندانیان عادی معتاد بوده و آزادنه مواد مخدر استعمال می نمایند.
لذا با خلاصه ای که از مشکلات شخصی و عمومی زندان زاهدان به عرض رساندم از آن مقام محترم خواستارم که در هنگام عزیمت به ایران با اینجانب ملاقات نمایید و از مقامات ایران درخواست نمایید با توجه به اینکه بنده بیش از ۴ سال از حبس خود را سپری نموده ام مرا بدون قید و شرط آزاد نمایند .
زندانی ایرج محمدی
۲۶ مرداد ۱۳۹۱

24 Ağustos 2012 Cuma

دیدگاه آقای بروجردی از داخل زندان در آستانه نشست غیر متعهدها در تهران


دیدگاه روحانی آزادیخواه آقای بروجردی در آستانۀ نشست غیر متعهدها در تهران جهت ارسال به دفتر غیر متعهدها . متن دیدگاه به قرار زیر می باشد:
از روزی که اسلام سیاسی در ایران به حکومت رسیده، موجبات هدم دیانت و شریعت فراهم گردیده تمام اجزاء این رژیم، شاکله سلطنت است که عمامه، جایگزین تاج شده و مو به مو، تجارب و مشی حکام بنی امیه و بنی المروان و بنی عباس در تمامی سطوح حکومتی موجود، منعکس گردیده و خاطرات ظلم و استبداد دینی از امپراطوری عثمانی زنده شده است.
روز نخست که بنیانگذارانقلاب اسلامی بر روی جنازه های معترضین به نظام وقت، ایستاد و برای اختتام کار و انقراض شاهنشاهی، تعهد علنی به تاریخ سپرد که نظامی بر سرکار آید که استقلال فکری و اعتقادی را حراست کند و آزادی های مشروع و معروف و متعارف را حفظ نماید و جمهوریتی بپا شود که مردم، آزادانه زندگی کنند و اسیر و اجیر هیئت حاکمه نباشند و اسلامی برپاگردد که خالی از قساوت و خشونت و خباثت باشد و زیر سایه دولت مذهبی، اقشار جامعه از هرگونه تعرضی در امان باشد و تحصیلات عمومی تا نهایت مدارج آن، مجانی باشد.
و بهداشت و درمان تا آخرین مراحلش رایگان گردد، زندان و خفقان و سانسور و شکنجه برچیده شود. اکنون بعد از سی و سه سال که از عمر این قول و قرارهای سرنوشت ساز می گذرد، جز فقر و فلاکت و تبعیض و ستمکاری و فشار و دیکتاتوری، چیزی عاید رعیت مظلوم نگشته و جز چند میلیون وابسته به حاکمیت جور، تمامی مردم در اوج درد و غم و نداری و ناامیدی، روزهای فاجعه آمیز مرگ تدریجی را سپری می نمایند .
بسیار بجاست که به بنیانگذار این انقلابی که درحال صدور به کشورهای دیگرست بگوئیم که برخیز و ثمره تعهدات خود را به تقویم معاصر بنگر که به جای آن مدینه فاضله وبهشت موعود، جهنمی از بی دینی و فحشاء و بیکاری و اعتیاد و طلاق و سرخوردگی، پدیدار شده که آبروئی برای توحید و معنویت باقی نمانده و حالا مائیم و کنفرانس غیر متعهدها که بیایند و مانور ولایت فقیه را ملاحظه نمایند که ایران ابرقدرت شده و در حال تشکیل جماهیر اسلامی است.
سید حسین کاظمینی بروجردی
زندان اوین- تهران- ایرا ن
شهریور ۱۳۹۱
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

جوانان جنبش سبز خواستار مداخله محمد مرسی برای تغییر وضعیت موسوی و کروبی شدند



“سفیران سبز امید”، گروهی از جوانان وابسته به جنبش اعتراضی مردم ایران موسوم به “جنبش سبز” با انتشار نامه ای سرگشاده به محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر، از او خواستند درباره وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران معترضان ایران که نزدیک به دو سال از حبس خانگی آن ها می گذرد، با مسئولان این کشور گفت و گو کند.
این نامه در حالی منتشر شده است که قرار است در روزهای آینده، اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، در تهران پایتخت ایران برگزار شود. گفته می شود محمد مرسی نیز برای شرکت در این اجلاس، به تهران خواهد رفت.
در نامه “سفیران سبز امید” به محمد مرسی، با ابراز خورسندی از آغاز روند دموکراتیک در مصر و انتخاب رئیس جمهور این کشور توسط مردم این کشور پس از سال ها “استبداد و حکومت مادام العمر” به تلاش های مردم ایران برای ایجاد تغییر در کشورشان پرداخته شده و آمده است: “مردم ما برای ایجاد تغییر در شرایط کشور از طریق انتخابات تلاش‌های فراوانی را از سال ۱۹۹۷ با انتخاب سید محمد خاتمی آغاز کردند و این تلاش‌ها در کمپین‌های گسترده انتخابات سال ۲۰۰۹ به اوج خود رسید.”
رخداد های پس از انتخابات ریاست جمهوری
این نامه در ادامه با اشاره به رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرده است: “اما متاسفانه حاکمان کشورمان رای مردم را برنتافتند و در برابر اراده مردم برای تغییر ایستادند. آنها علاوه بر تقلب و مهندسی آرا اعضای ستادهای انتخاباتی و اصلاح طلب‌ها را بازداشت ، مطبوعات را توقیف، احزاب را منحل و مردم معترض را سرکوب کردند. تلاش برای باز یافتن حق رای کتمان شده مردم، جنبشی را به منصه ظهور رساند که جنبش سبز نامیده شد.”
اصلاح طلبان که می گویند در انتخابات ریاست جمهوری تقلب گسترده و سازماندهی شده روی داده، دست به اعتراض زدند. حاصل سرکوب این اعتراض ها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی، کشته شدن ده ها نفر از معترضان در خیابان ها و بازداشتگاه ها و زندانی شدن صدها نفر دیگر بود.
همبستگی با مردم مصر و تونس و آغاز حبس خانگی
نامه سفیران سبز امید، در ادامه به روند آغاز حبس خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی اشاره کرده است. در این نامه آمده است: ” یک و نیم سال بعد وقتی در کشورهای منطقه نظیر مصر مردم علیه استبداد حاکم دست به قیام زدند، بار دیگر امید تغییر و شور و انرژی حرکت در درون ما اوج گرفت و دیدن شباهت‌های فراوان دوباره یادمان انداخت که استبداد ماندنی نیست. در اوج تلاش مردم مصر و سرکوب آنان از طرف حاکمان وقت، رهبران جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی طبق قانون اساسی که برگزاری راهپیمایی بدون حمل سلاح را آزاد می داند برای تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۲ در خواست راهپیمایی جهت اعلام هبستگی با مردم مصر و تونس را دادند.”
سپس به سرکوب این تظاهرات پرداخته و خاطرنشان کرده است: “بعد از این فراخوان مردم زیادی در تهران به خیابان آمدند، اما در کمال ناباوری حتی تجمع برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس نیز سرکوب و از آن تاریخ که بیش از یک سال و نیم می گذرد رهبران ما در بازداشت خانگی به سر می برند و فعالان سیاسی بسیاری همچنان در زندان‌ها هستند و حاکمیت مرکزی ایران علاوه بر تحدید شدید آزادی‌های داخلی‌، به حمایت‌های بی‌ چون و چرا از دیکتاتوری‌های منطقه‌ای بمانند سوریه نیز ادامه می‌دهد.”
درخواست تذکر به حاکمان ایران
جوانان معترض ایرانی سپس از رئیس جمهور مصر خواستند درباره وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی با مسئولان کشورشان در جریان سفرش به ایران گفت و گو کند: “ما می دانیم که شما خود زندانی سیاسی بوده و در کشورتان زندانیان سیاسی زیادی داشته اید و تجربه‌ای مانند آنچه ما اکنون داریم را در کارنامه خود دارید. برای همین ما به عنوان شبکه‌ای از گروه‌های دانشجویی و جوان ایرانی در سر تا سر جهان امیدواریم اکنون که به عنوان رییس جمهور برآمده از یک قیام مردمی به کشور ما سفر می کنید در دیدار‌های خود با حاکمان کشورمان از وضعیت رهبران جنبش سبز که بعد از درخواست راهپیمایی برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس در حصر بسر می برند سوال کنید. سرنوشت دیکتاتورهایی که به رای مردمشان پشت کردند را به آنها یادآور شوید و از آنها بخواهید که بجای تکیه کردن بر نهاد‌های نظامی برای اداره کشور، گوش به حمایت‌های مردمی دهند. این اقدام شما میتواند گامی در جهت پیوند بیشتر مردم کشورهای منطقه باشد.”
شایان ذکر است که محمد مرسی نخستین رئیس جمهور منتخب مصر پس از سرنگونی نظام حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین این کشور در پی انقلابی مردم است.