24 Ağustos 2012 Cuma

جوانان جنبش سبز خواستار مداخله محمد مرسی برای تغییر وضعیت موسوی و کروبی شدند



“سفیران سبز امید”، گروهی از جوانان وابسته به جنبش اعتراضی مردم ایران موسوم به “جنبش سبز” با انتشار نامه ای سرگشاده به محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصر، از او خواستند درباره وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران معترضان ایران که نزدیک به دو سال از حبس خانگی آن ها می گذرد، با مسئولان این کشور گفت و گو کند.
این نامه در حالی منتشر شده است که قرار است در روزهای آینده، اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، در تهران پایتخت ایران برگزار شود. گفته می شود محمد مرسی نیز برای شرکت در این اجلاس، به تهران خواهد رفت.
در نامه “سفیران سبز امید” به محمد مرسی، با ابراز خورسندی از آغاز روند دموکراتیک در مصر و انتخاب رئیس جمهور این کشور توسط مردم این کشور پس از سال ها “استبداد و حکومت مادام العمر” به تلاش های مردم ایران برای ایجاد تغییر در کشورشان پرداخته شده و آمده است: “مردم ما برای ایجاد تغییر در شرایط کشور از طریق انتخابات تلاش‌های فراوانی را از سال ۱۹۹۷ با انتخاب سید محمد خاتمی آغاز کردند و این تلاش‌ها در کمپین‌های گسترده انتخابات سال ۲۰۰۹ به اوج خود رسید.”
رخداد های پس از انتخابات ریاست جمهوری
این نامه در ادامه با اشاره به رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرده است: “اما متاسفانه حاکمان کشورمان رای مردم را برنتافتند و در برابر اراده مردم برای تغییر ایستادند. آنها علاوه بر تقلب و مهندسی آرا اعضای ستادهای انتخاباتی و اصلاح طلب‌ها را بازداشت ، مطبوعات را توقیف، احزاب را منحل و مردم معترض را سرکوب کردند. تلاش برای باز یافتن حق رای کتمان شده مردم، جنبشی را به منصه ظهور رساند که جنبش سبز نامیده شد.”
اصلاح طلبان که می گویند در انتخابات ریاست جمهوری تقلب گسترده و سازماندهی شده روی داده، دست به اعتراض زدند. حاصل سرکوب این اعتراض ها توسط نیروهای امنیتی و انتظامی، کشته شدن ده ها نفر از معترضان در خیابان ها و بازداشتگاه ها و زندانی شدن صدها نفر دیگر بود.
همبستگی با مردم مصر و تونس و آغاز حبس خانگی
نامه سفیران سبز امید، در ادامه به روند آغاز حبس خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی اشاره کرده است. در این نامه آمده است: ” یک و نیم سال بعد وقتی در کشورهای منطقه نظیر مصر مردم علیه استبداد حاکم دست به قیام زدند، بار دیگر امید تغییر و شور و انرژی حرکت در درون ما اوج گرفت و دیدن شباهت‌های فراوان دوباره یادمان انداخت که استبداد ماندنی نیست. در اوج تلاش مردم مصر و سرکوب آنان از طرف حاکمان وقت، رهبران جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی طبق قانون اساسی که برگزاری راهپیمایی بدون حمل سلاح را آزاد می داند برای تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۲ در خواست راهپیمایی جهت اعلام هبستگی با مردم مصر و تونس را دادند.”
سپس به سرکوب این تظاهرات پرداخته و خاطرنشان کرده است: “بعد از این فراخوان مردم زیادی در تهران به خیابان آمدند، اما در کمال ناباوری حتی تجمع برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس نیز سرکوب و از آن تاریخ که بیش از یک سال و نیم می گذرد رهبران ما در بازداشت خانگی به سر می برند و فعالان سیاسی بسیاری همچنان در زندان‌ها هستند و حاکمیت مرکزی ایران علاوه بر تحدید شدید آزادی‌های داخلی‌، به حمایت‌های بی‌ چون و چرا از دیکتاتوری‌های منطقه‌ای بمانند سوریه نیز ادامه می‌دهد.”
درخواست تذکر به حاکمان ایران
جوانان معترض ایرانی سپس از رئیس جمهور مصر خواستند درباره وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی با مسئولان کشورشان در جریان سفرش به ایران گفت و گو کند: “ما می دانیم که شما خود زندانی سیاسی بوده و در کشورتان زندانیان سیاسی زیادی داشته اید و تجربه‌ای مانند آنچه ما اکنون داریم را در کارنامه خود دارید. برای همین ما به عنوان شبکه‌ای از گروه‌های دانشجویی و جوان ایرانی در سر تا سر جهان امیدواریم اکنون که به عنوان رییس جمهور برآمده از یک قیام مردمی به کشور ما سفر می کنید در دیدار‌های خود با حاکمان کشورمان از وضعیت رهبران جنبش سبز که بعد از درخواست راهپیمایی برای اعلام همبستگی با مردم مصر و تونس در حصر بسر می برند سوال کنید. سرنوشت دیکتاتورهایی که به رای مردمشان پشت کردند را به آنها یادآور شوید و از آنها بخواهید که بجای تکیه کردن بر نهاد‌های نظامی برای اداره کشور، گوش به حمایت‌های مردمی دهند. این اقدام شما میتواند گامی در جهت پیوند بیشتر مردم کشورهای منطقه باشد.”
شایان ذکر است که محمد مرسی نخستین رئیس جمهور منتخب مصر پس از سرنگونی نظام حسنی مبارک رئیس جمهور پیشین این کشور در پی انقلابی مردم است.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder