4 Ağustos 2012 Cumartesi

تایید حکم اعدام متهم به قتل مامور بدرقه زندان کرج در دیوان عالی کشور


 دادگستری استان البرز از قطعی شدن حکم اعدام متهم به قتل مامور بدرقه زندان کرج خبر داد.
 ‌ در ۲۲ آذر ۱۳۹۰ در حالی که مینی‌بوس حامل زندانیان در حال انتقال آنان از زندان به طرف دادسرای عمومی و انقلاب کرج بود، در مسیر جاده محمدشهر با ایجاد تصادف صوری توسط ۳ نفر با هدف فراری دادن یکی از متهمان اقدام به حمله مسلحانه کرده که در این حمله مأمور بدرقه زندانیان به نام علیرضا مرادخانی در اثر اصابت گلوله‌ فرد مهاجم به قتل رسید.
پس از مدتی متهم پرونده بازداشت و پرونده به شعبه‌ اول دادگاه کیفری استان البرز ارجاع شد و پس از تشکیل جلسه‌ی محاکمه در دادگاه مزبور، حکم قصاص فرد متهم صادر و با اعتراض متهم و وکیل پرونده جهت رسیدگی به تجدید نظرخواهی به دیوانعالی کشور ارسال شد.
سرانجام رأی صادره در شعبه‌ یازدهم دیوانعالی کشور مورد تأیید قرار گرفت و پس از قطعی شدن حکم، پرونده جهت اجرا به اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان البرز (کرج) ارسال شد تا حکم صادره در صورت درخواست اولیاء دم، اجرا شود.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
•    بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.
•    بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder