31 Ağustos 2012 Cuma

بان کی مون خواستار آزادی رهبران معترضان و زندانیان سیاسی ایران شد


بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار آزادی رهبران معترضان ایران و دیگر زندانیان سیاسی این کشور شد.
به گزارش سایت سازمان ملل متحد، بان کی مون که پنجشنبه در دانشکده ارتباطات وزارت امور خارجه ایران سخن می گفت، از مقام های این کشور خواست تا رهبران معترضان ایران، مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنند.
بنا بر گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از العربیه و کلمه، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خطاب به مقام های جمهوری اسلامی ایران گفت که بسیار مهم است در انتخابات ریاست جمهوری آینده، صدای مردم را بشنوند.
اشاره بان کی مون به انتخابات ریاست جمهوری پیشین ایران است که اعلام نتایج آن منجر به اعتراض های گسترده خیابانی شد. سرکوب این اعتراض ها هم به کشته شدن ده ها نفر در خیابان ها و بازداشت گاه ها و زندانی شدن صدها نفر دیگر انجامید.
هم اکنون میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری پیشین ایران در حبس خانگی به سر می برند. همچنین ده ها تن از فعالان سیاسی، اجتماعی و مطبوعاتی، زندانی هستند.
بان کی مون در ادامه سخنان خود تاکید کرد که در صورت آزادی زندانیان سیاسی است که شرایط آزادی بیان در ایران فراهم خواهد شد.
او همچنین خاطرنشان کرد: “محدود ساختن آزادی بیان و سرکوب فعالیت اجتماعی تنها توسعه کشور را به تاخیر انداخته و تخم بی‌ثباتی خواهد کاشت.”
دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد است که ایران باید بر همکاری خود با مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل،‌ به‌ویژه گزارشگر ویژه این سازمان، بیفزاید.
احمد شهید گزارش گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران است که مقام های این کشور تا کنون به او اجازه حضور در ایران نداده اند.
از سوی دیگر سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی گزارش داده است که دبیرکل سازمان ملل متخد رسما از مقام های ایران خواست تا امکان ملاقات او با میرحسین موسوی و محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران فراهم شود.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder