23 Ağustos 2012 Perşembe

جداسازی زنان و مردان در ایران شتاب بیشتری پیدا می کند، همراه با فایل صوتی گفتگو با آسیه امینی


در حالی که در بیشتر نقاط جهان تلاش بر امتزاج هر چه بیشتر زنان و مردان و به ویژه باز کرده پای زنان به رشته هائی می شود که تا کنون اصطلاحأ مردانه خوانده می شد، مدیر کل دفتر آموزشهای آزاد غیردولتی غیرانتفاعی اعلام کرد که ۱۸ دانشگاه تک جنسیتی تازه در حال راه اندازی هستند.
گفتگوی شهلا رستمی، خبرنگار رادیو فرانسه با آسیه امینی، گوش کنید (۰۸:۳۰)
غلامعلی نادری در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: با این تفکیک، دانشگاه دختران صدرا به “آل طاها” تغییر نام پیدا کرد و دانشگاه پسران با همان نام صدرا باقی ماند. به گفته مدیر کل دفتر آموزشهای آزاد غیردولتی غیرانتفاعی، “موسسه “شکوه شرق” در زاهدان ویژه پسران شدو ۶ موسسه دیگر تک جنسیتی از جمله یک موسسه خواهران در تبریز، یک موسسه پسران در کرج، یک موسسه دختران در قم و سه موسسه خواهران در شهرهای مشهد، ارومیه و زنجان راه اندازی خواهند شد.
غلامعلی نادری همچنین به در خواست راه اندازی ۱۱ موسسه تک جنسیتی دیگر اشاره می کند که در حال بررسی است. پیش از رسیدن تفکیک جنسیتی به موسسات غیرانتفاعی، انتقادات به تک جنسیتی شدن برخی رشته‌های دانشگاهی به بالاترین حد خود رسیده بود. از جمله مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، با انتقاد از برخی سیاست‌های وزارت علوم، چنین سیاست‌هایی را موجب بروز مشکل در جذب نیروهای متخصص در رشته‌های پزشکی و پرستاری عنوان کرد و گفت : «در حال حاضر ما در رشته‌هایی مانند مامایی و پرستاری با مشارکت بالای داوطلبان زن مواجه هستیم… ما هم‌اکنون به پرستار مرد نیاز داریم اما پذیرش تک‌جنسیتی نیاز‌های ما را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.» او خواستار برقراری “عدالت اجتماعی” شده بود اما اعتراضش پاسخی از سوی وزارت علوم در یافت نکرد و وزارت علوم طرح خود را با توزیع دفترچه انتخاب رشته پیاده کرد و پذیرش دانشجویان در بیش از ۶۰۰ رشته دانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف کشور را به صورت تفکیک‌شده اعلام نمود. این دفترچه‌ که بسیاری را غافلگیر کرد، مشکلات بسیاری برای دانشجویان و خانواده‌هایی که هزینه‌های زیادی را برای قبولی فرزندانش در رشته‌ای خاص کرده بودند به وجود آورد. جامعه علمی کشور هم طبیعتأ ساکت نماند.
یکی از اعضای این جامعه، دکتر مرتضی اصانلو، بنیانگذار مقطع کارشناسی ارشد و دکترای معدن در ایران است که با اعتراض به تک‌جنسیتی شدن این رشته در دانشگاه‌ها، آن را موجب جلوگیری از ورود افرادی به رشته معدن دانست که به باور وی دارای صلاحیت علمی بیشتری نسبت به افراد پذیرفته شده هستند. مرتضی اصانلو به رشته معدن اشاره می کند که برای خانم‌ها از سوی وزارت علوم مناسب تشخیص داده نشده است. او می گوید : “داده‌های به دست آمده از معادن مختلف دنیا مثل معادن سوئد، برزیل و شیلی نشان داده که خانم‌ها نه تنها در مدل کردن، ذخیره و برنامه‌ریزی جنبه‌های مختلف این رشته/حرفه موفق بوده‌اند، بلکه در بخش اجرا و اپراتوری نیز عملکرد خوبی داشته‌اند و حتی اپراتور ماشین‌آلاتی چون بولدزر و گریدر هم از میان خانم‌ها انتخاب می‌شوند! داده‌هایی که فعلا در تصمیم‌گیری‌های وزارت‌خانه علوم اعتبار و جایگاه چندانی ندارند و به نظر می‌رسد آن‌ها بر اساس مناسباتی فراتر از این داداه‌ها و تحلیل‌های علمی دست به تصمیمات جنجال‌برانگیز می‌زنند.
” توقف پذیرش دختران در ۷۷ رشته تحصیلی دانشگاهی در ایران، بدون شک عامل شکست تلاش های زنان ایران برای پیش بینی آینده خود و نیز از بین رفتن پتانسیل نیروی کار در ایران می شود . از این رو حتا زنان عضو انجمن های اسلامی و یا نزدیک به مواضع دولت ایران هم دست به اعتراض زدند. از جمله توران ولی‌مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان، بود که در نامه ای به نشست زنان چندین انجمن نوشت : “کسی اجازه ندارد جلوی زنان و دختران را در مسیر دستیابی به ابزارهای لازم بگیرد و مانع توانمندی زنان شود. چنین طرح‌هایی ابتدا باید در میان نخبگان و کارشناسان به بحث و بررسی گذاشته شود ضمن اینکه طرح باید در مجلس مطرح و به قانون تبدیل شود. اما درباره تفکیک جنسیتی این مراحل طی نشده است. از آسیه امینی، روزنامه نگار و مدافع حقوق زنان پرسیدم آیا این جهت گیریها برای خشنود کردن جناح تند رو در ایران انجام می گیرد و یا واقعآ مقامات در حال سوق دادن جامعه به سوی تفکیک کامل جنسیتی هستند ؟

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder