4 Ağustos 2012 Cumartesi

خودکشی ۱۱۶ نفر با قرص برنج


 قرص برنج در حالى طى ۴ ماه نخست امسال تنها در استانهاى تهران، مازندران، گیلان و لرستان ۱۱۶ قربانى گرفته است که همچنان به راحتى در عطاریها به فروش مى رسد.
 استفاده از قرص برنج حاوى فسفید آلومینیوم در کشاورزى به دلیل کارآیى بالاى این فرآورده براى از بین بردن آفات، قیمت ارزان، سهولت استفاده، عدم وجود باقى مانده در محصول و در دسترس بودن با استقبال زیاد از سوى کشاورزان همراه بوده است.
از سویى به دلیل عواملى مانند سمیت بالا و میزان کشندگى زیاد این ماده و سهولت دسترسى به این سم، در سالیان اخیر آمار نسبتاً بالاى مسمومیتهاى ناشى از این عامل در کشور به ویژه در برخى استانها مانند تهران، گیلان، مازندران، گلستان و لرستان رواج پیدا کرده است.
مسمومیتهاى ناشى از استفاده قرص برنج در کشور موجب شد تا اقداماتى براى ممنوعیت واردات و محدودیت در فروش قرص برنج توسط سازمانها و نهادهاى مسئول در کشور انجام شود. اما با این وجود به راحتى در دسترس افراد است و برخى سودجویان آن را با قیمتى بالا به مشتریان خود مى فروشند.
مسمومیت با این قرص بیشتر در رده سنى ۴۰-۲۰ سال بوده و بیشتر آنها به قصد خودکشى بوده است. آمار چهار سال اخیر (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰) نشان مى دهد مرگ با قرص برنج رو به افزایش است. این رقم از ۲۱۴ نفر (۱۰۵ نفر زن/ ۱۰۹ نفر مرد) در سال ۱۳۸۷ به ۲۲۸ نفر (۱۰۴ نفر زن/ ۱۲۴ نفر مرد) در سال ۱۳۸۸ و در سال ۱۳۸۹ با رشدى ۷۸. ۱ درصدى به ۴۰۶ نفر (۲۰۲ نفر زن/ ۲۰۴ نفر مرد) رسید، تا اینکه باز در سال ۱۳۹۰ این رشد با شیب ۱۴ درصد همچنان ادامه یافت تا این قرص بلاى جان ۴۶۳ نفر (۲۰۴ نفر زن/ ۲۵۹ نفر مرد) نفر شود.
در تازه ترین آمار سازمان پزشکى قانونى اعلام شده است، از میان چهار استان تهران، مازندران، لرستان و گیلان، مازندران و لرستان استانهایى هستند که بیشترین رشد مرگ را در مقایسه چهار ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته داشته‌اند. به طوریکه در چهار ماه نخست سال گذشته در مازندران ۵ و در لرستان ۶ مرگ روى داده بود اما امسال و در همین بازه زمانى ۱۷ نفر در مازندران و ۱۹ نفر در لرستان بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده اند.
در گیلان هم که سال گذشته در چهار ماه نخست تنها ۲۱ مرگ ثبت شده بود، امسال ۳۳ نفر جان خود را از دست داده اند. تنها کاهش در استان تهران دیده مى شود که در چهار ماه نخست سال گذشته ۶۶ و امسال در همین زمان ۴۷ نفر بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.
در مجموع مرگهاى ناشى از قرص برنج رو به افزایش است و اعمال محدودیتهاى جدى‌تر در دسترسى افراد به این ماده مهلک و نیز برخورد با توزیع‌کنندگان آن و بالا بردن آگاهى کسانى که به قصد تهدید خانواده ها جان خود را به خطر مى اندازند بى اندازه ضرورى مى‌نماید.
مردها بیشتر مى میرند
از مجموع ۱۱۶ نفرى که در چهار ماه نخست امسال بر اثر استفاده از قرص برنج جان خود را از دست داده اند، مردان ۷۳ و زنان ۴۳ نفر بوده اند. در استان تهران ۳۱ مرد و ۱۶ زن، در استان مازندران ۷ مرد و ۱۰ زن، در استان لرستان ۹ مرد و ۱۰ زن و در استان گیلان ۲۶ نفر مرد و ۷ زن در میان افراد فوت شده دیده مى شود.
دکتر غلامعلى جعفرى متخصص سم شناسى در این باره به خبرنگار مهر گفت: در مسمویت با قرصهاى دیگر ۹۹ درصد بیماران زنده مى مانند اما در مسمومیت با قرص برنج ۹۹ درصد بیماران جان خود را از دست مى دهند. اگر بشود قرص برنج را از عطاریها جمع آورى کرد و در فروش آن نظارتهاى لازم را داشت مى توان آمار خودکشى با قرص برنج را در جامعه کاهش داد.
این متخصص با اشاره به راههاى پیشگیرى از مرگ با قرص برنج گفت: بهترین راه این است که فردى که با قرص برنج خودکشى کرده سریع به نزدیکترین بیمارستان منتقل شود. انتقال او به مطب و درمانگاه باعث وقت کشى خواهد شد. به فردى که قرص برنج خورده است به هیچ عنوان نباید مایعات داد زیرا ماهیت این قرص در معده ایجاد گاز است که این گاز به ریه ها راه یافته و در بین سلولها پخش مى شود. خوردن آب این روند را تسریع مى بخشد. البته اگر خانواده ها در خانه اى جوش شیرین و یا پرمنگنات پتاسیم دارند، دادن آن به فرد مسموم تنها راه پیش درمانى است.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder