29 Ağustos 2012 Çarşamba

بان کی مون در تهران، همراه فایل صوتی گفتگوی شهلا رستمی با مجید محمدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد برای شانزدهمین نشست جنبش عدم تعهد امروز وارد تهران شد
دبیرکل سازمان ملل متحد برای شرکت در شانزدهمین نشست جنبش عدم تعهد امروز وارد تهران شد قرار است دبیر کل سازمان ملل در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه ای با مقامات ارشد ایرانی از جمله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری و سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی، داشته باشد.
گفتگوی شهلا رستمی با مجید محمدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران، گوش کنید (۰۶:۲۷)

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از رادیو فرانسه؛ سفر دبیر کل سازمان ملل متحد به ایران نه تنها اعتراضات شماری از کشورها وبه ویژه غرب را برانگیخت بلکه همراه بود با انتشار خبرهای ضد ونقیض. از جمله این که رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه و همچنین سخنگوی اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد، گفت که برنامه ملاقات‌های بان کی مون نهایی شده، اما دبیر کل سازمان ملل تا به حال درخواستی برای ملاقات غیر رسمی با فرد خاصی نداشته است.
در حالی که پیش از این سفر، در روز سه شنبه، فرحان حق، یکی از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل گفت که وی در جریان سفر به تهران و در حاشیه نشست سران، نه تنها در مورد وضعیت بحرانی حقوق بشر در ایران، بلکه بحران اتمی، وضعیت سوریه و نیز تروریسم هم با مقامات ایران گفت وگو خواهد کرد. بازهم فرحان حق گفته بود که او پیام خود را به همه اقشار جامعه ایران و طیف های سیاسی ابلاغ خواهد کرد. دیگر این که ایران که روز دوشنبه اعلام کرده بود در صورتی که دبیرکل مایل باشد، ممکن است با صلاحدید مقامات، از تاسیسات اتمی ایران بازدید کند، امروز از زبان علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که رییس جمهوری اجازه بازدید از تاسیسات نطنز را صادر کرده است.
علی اکبر صالحی همچنین می گوید : “امکان بازدید از شهرهای مهم کشور همچون اصفهان و شیراز و مناطق صنعتی نظیر عسلویه و شرکت های خودروسازی، مراکز علمی و همچنین مراکز تحقیقاتی نظیر سازمان انرژی اتمی را از گزینه های ارائه شده به مهمانان اعلام کردیم”. این در حالی است که یکی از سخنگویان بان کی مون گفته بود دبیرکل برنامه ای برای بازدید از تاسیسات اتمی ندارد ولی اگر بازدید و همکاری بیشتر با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شود، بهتر خواهد بود. بان کی مون همچنین قرار است بازدیدی از استان اصفهان داشته باشد. سفر دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران، همانگونه که اشاره شد، با مخالفت اسرائیل، آمریکا و شماری از گروه ها همراه شد.
بیش از ۴۰۰ تن از فعالان سیاسی و حقوق بشر، روزنامه نگاران و استادان ایرانی در نامه ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از او خواستند در جریان سفرش به تهران، با رهبران سیاسی دربند از جمله میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و نیز مهدی کروبی دیدار کند و همچنین با زندانیان سیاسی دیداری داشته باشد در این راستا سایت کلمه هم در ایران، سیستم محفوظی را برای امضاهای مردم گذاشته که از راه اینترنت درخواست خود از دبیرکل را در پیوند با این دیدارها امضا کنند. وبسایت کلمه روز سه شنبه اعلام کرد امضای نامه و حمایت از این بیانیه با مشکلاتی مواجه شده و حملات سختی به این سایت می شود ولی با این حال هنوز فعال است. به گفته سایت کلمه، این نامه قرار است با امضای شهروندان ایرانی به دبیرکل سازمان ملل ارسال شود. برای جمع آوری و ارسال دقیق و امن امضاها، کاربران از طریق سایت امن کلمه به صفحه «فراخوان مردمی برای دیدار بان کی مون با موسوی» متصل شده و درخواست را امضا می‌کنند.
رضا پهلوی نیز پیش از سفر بان کی مون به ایران در نامه ای سرگشاده با بر شمردن نقش و هدفهای منشور جنبش غیر متعهد هها براین تأکید می ورزد که «رعایت حقوق بشر» نخستین بند منشور کنفرانسی است که او قرار است در هفته جاری در تهران در آن شرکت کند. رضا پهلوی می افزاید: با کمال تاسف، رژیم مذهبی ایران به نقض مداوم و وسیع حقوق بشر در داخل و خارج مرزهای خود ادامه می دهد.”او سپس حضور بان کی مون در نشست تهران را فرصتی منحصر به فرد توصیف می کند تا “وضع رقت بار هزاران نفر از زندانیـان سیاسی که در سلول های زندان های میزبانان نشست در رنج و عذاب هستند، تحت هیچ شرایطی و به سبب هیچگونه تشریفات سیاسی و دیپلماتیک فراموش نشود.”رضا پهلوی در پایان می نویسد: “در حالی که وضع رژیم حاکم روز به روز در حال دگرگونی است و مطالبه پاسخگو بودن رژیم، نسیم تغییرات را دامن می زند و در سرتاسر ایران نافرمانی مسالمت آمیز مدنی را اقتضا می کند، توجه بیشتر جامعه بین المللی به سرنوشت ما ضروری است و آنرا نیرو می بخشد و این در حالی است که خود مردم ایران نیز همواره منتخب نیکی بر بدی و نور بر تاریکی خواهند بود. عالیجناب، من حضور شما را در کنفرانس تهران پر اهمیت تلقی می کنم، زیرا که آنرا فرصتی می بینم که نقض حقوق بشر و شرایط یکایک زندانیان سیاسی ما به طور واضح بیان شود و به توجه جهانیان برسد.
” خانواده آیت اله کاظمینی بروجری هم در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد می نویسد که “آقای سید حسین کاظمینی بروجردی، پیشوای دیانت غیر سیاسی، که به علت تبلیغ و ترویج مذهب آزاد و جدا از حکومت پیوسته در زندانهای مخوف حکومت مدعی به دیانت، به بند کشیده شده، تاکنون بدون هیچ گونه مرخصی و دسترسی به امکانات پزشکی و درمانی، در بندهای عمومی و انفرادی زندانهای مخوف و مخفی جمهوری اسلامی ایران، تحت فشارهای فراوان جسمی و روانی قرار دارد. آنها با ابراز نگرانی از سرنوشت آقای کاظمینی بروجردی، از بان کی مون میخواهند از نزدیک وضعیت اسفناک زندانیان عقیدتی و سیاسی در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران رسیدگی نماید.” شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در روزهای نهم و دهم شهریور؛ پنجشنبه و جمعه هفته جاری؛ در تهران برگزار می‌شود. در آغاز گفتگو با مجید محمدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ایران پرسیدم سفر “بان کی مون” چه اهمیتی دارد و آیا او می تواند دربه حل مسائلی چون حقوق بشرو تنش سوریه کمک بکند؟

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder